Disney og Den Blå Planet: Langt tilløb til åbenlyst samarbejde

Tomas
Gorrissen

Disney-Pixars ’Find Dory’ og Danmarks Akvarium har fundet sammen i et stort promotionsamarbejde. Nærliggende, men ikke ligetil. Se tv-spot her.

I dag, den 25. august, har Find Dory premiere i danske biografer. Da filmen åbnede på det amerikanske marked i juni, skete det med den største åbningsweekend for en animationsfilm; næsten 900 mio. kr.

Forventningerne til det danske biografpublikum er således store og med et promotionssamarbejde med Den Blå Planet, Nordeuropas største akvarium, får filmen en ekstra dimension.

Samarbejdet indebærer en lang række Find Dory-baserede aktiviteter hos Den Blå Planet de kommende to måneder, hvor der vil være fokus på de dyr, som har inspireret til karaktererne i filmen.

”Ideen til samarbejdet mellem Disney og Den Blå Planet var åbenlys. Den Blå Planet er et fantastisk sted og den oplagte faglige sparringspartner til dette projekt. Vi ser store muligheder i samarbejdet – nu og fremover,” siger Lars Høngaard, marketingchef for Disney.

Men selv om samarbejdet var nærliggende, var det ikke nødvendigvis lige til:

”Dette har krævet otte måneders forberedelse. En større proces med strenge retningslinjer og grundigt forarbejde – herunder også en samarbejdspartner, der har gjort sit forarbejde. Og det har Den Blå Planet med godkendelser fra de organisationer, der fører tilsyn med bl.a. akvarier og zoologiske haver. Disney har ikke kun lagt vægt på ordentlige forhold for dyrene, men også læringselementet,” siger Lars Høngaard.

Den Blå Planet er det eneste akvarium i Norden, som Disney har valgt at samarbejde med.

Tony Jørgensen, marketing- og kommunikationschef på Den Blå Planet, siger:
 ”Den Blå Planets mission er at få vores gæsters hjerter til at banke for vandets forunderlige liv, og det vil vores samarbejde med Disney i høj grad understrege. Vi er glade for at kunne bakke op om filmen og bidrage med en ekstra faglig dimension og ikke mindst få lov at lege med verdens største underholdningsbrand og en koncern af Disneys kaliber.”

Konceptet i promotionsamarbejdet er udviklet inhouse af Disney og Den Blå Planet, mens tv- og biografspottet er produceret af Made By Us.