Disse brands vandt sommeren

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Bureaubiz oplister de tre brands, som dominerede det danske gade-, strand- og bybillede denne sommer.

Man har næppe kunnet scrolle igennem sit insta-feed, traske rundt på Roskilde festival eller tage på stranden uden at man er stødt på orange Aperol Spritz, Rains fashionable regnjakker og Hansens øko-nostalgiske is.

Bureaubiz har derfor lavet en lille oversigt over de brands, som vi mener har været ’the talk of the town’ i løbet af sommeren.

Det danske sommervejr er Rains-vejr
Den danske regntøjsproducent Rains siger selv, at de laver skandinavisk all-around design som egner sig til alle fire årstider og altså ikke kun til de regnfulde dage. Ikke desto mindre har den våde danske sommer nok fået endnu flere til at investere i en regnjakke, der både er praktisk og moderigtig.

Nostalgiske Hansens Is
Hansens Is har også lagt mærke til en øget interesse i deres kølige produkter denne sommer:

”Vi har mærket et klart momentum de seneste 3-4 år” siger ejer og fjerdegenerations mejerist Anders Eibye, der tilmed oplever et tilvækst i kunder samt en større geografisk spredning af samme:

”Førhen var vores kunder primært fra København og Nordsjælland, men nu oplever vi, at de kommer fra hele Danmark.”

Den stigende interesse for familieforetagendet Hansens Is hænger ifølge Anders Eibye sammen med en opblomstrende politisk forbrugerkultur, hvor man handler med hjertet og har klare holdninger til om, den is man køber består af vand med pulver eller om det er en dansk ko på en græsmark i lokalområdet, der leverer mælken til isen.

”Det er ikke nok ‘bare’ at være økologisk. Fx. spiller afstanden mellem malkeko og mejeri nu også en rolle. Forventningerne fra forbrugerne bliver på den måde hele tiden højere og højere, ” siger Anders Eibye.

Det er imidlertid ikke kun isproduktionen, der bliver i familien. Også mejeriets markedsføring er inhouse; Anders Eibye har selv gået på designskolen, imens broderen Rasmus Eibye er uddannet reklamefotograf.

Sammen med illustrator Mads Berg har Hansens Is styrket deres visuelle identitet og storytelling igennem et autentisk og troværdigt design.


Mejerivirksomhedens markedsføring tager udgangspunkt i deres næsten 100 år lange historie, hvormed 20’er-nostalgien gennemsyrer alt fra reklamerne og skiltene over isbilen og uniformerne til selve produktet og værdierne bag.

Hertil har isproducenten også lagt større vægt på synlighed. Blandt andet var Hansens Is den eneste is-forhandler på Roskilde Festival og har etableret et større samarbejde med Tivoli.

Instagramable Aperol:
Smut, rosé; tag en pause, Sangria. Denne sommer var det Aperols tid til at skinne. Alle – lige fra Vouge til Huffington Post – har kåret Aperol Spritz som årets ultimative sommerdrink.

Aperols popularitet kan blandt andet forklares med, at den dekorative, orange cocktail er ekstraordinær Instagram-venlig, siger Dave Karraker, vice president hos Campari America, producenten af Aperol, til Digiday.


Lige nu florerer der en million ’#aperol’ og’#aperolspritz’ på Instagram.

Derudover har Aperol i samarbejde med bureauet Ralph & Co. sat større fokus på deres Instagram-platform, hvor man med forhøjet intensitet har postet billeder, GIFS og videoer, der blandt andet spiller på drinkens æstetik og universalitet.

Ralph & Co. kunne senere konkludere, at indsatsen havde virket, da man ramte den højeste omtale af produktet i fem år på de sociale medier i juni måned. Hertil var det sociale media-engagement vokset organisk med 300 procent siden januar.

Hvilke brands synes du vandt sommeren?