DKs bedst omtalte brands: Tre nye på top10

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Apple er røget ud af top-10, og rejsebranchen dominerer listen over brand med de største ændringer i positiv omtale.

Tre brands er røget ud og giver dermed plads til tre nye: Ude er Apple, Volkswagen og Vestas og ind er kommet Änglemark, Lidl og Mercedes.

Gengangere på 1. og 3. pladsen på listen over de 10 mest omtalte brands i Danmark er Lego og Netflix, mens ny 2’er er Rema 1000, når man sammenligner 1. halvår 2016 med 1. halvår 2015.

Supermarkedskæden var dog allerede hoppet op på 2. pladsen ved YouGovs måling for helåret 2015.

YouGov måler også hvilke brands, der har haft størst ændring i positiv eller negativ omtale.

Listen over varemærker med de største stigninger i den såkaldte buzz-score i 1. halvår af 2016 domineres af rejsebranchen.

Det hænger formodentlig sammen med, at der var ekstra tumult og negativ presseomtale af luftfartsselskaberne i samme periode i 2015, hvor Ryanair afviste at indgå en dansk overenskomst for sit personale, og SAS og senere Norwegian blev ramt af strejker blandt personalet.

Danske Bank har de senere år været blandt højdespringerne og er også i år at finde på top-10 listen over de brands, der har de højeste stigninger i buzz-score i 1. halvår 2016 sammenlignet med samme periode i 2015.

Danmarks rangliste for 1. halvår 2016 over bedst omtalte brands

Placering 1.H 2016 (2015) Brand Score 
1 (1) Lego  33,8
2 (5) Rema 1000   28,9 
3 (3)  Netflix   21,1
4 (15)  Samsung  18,9
5 (9)

Audi 

17,4
6 (-) Änglamark   16,7
7 (10) Lotto  16,1
8 (7)  Ikea 15,8
9 (-)  Lidl 14,8
10 (-)  Mercedes-Benz 14,6

Brands med de største stigninger i Buzz-score i 1. halvår 2016

Placering  Brand Ændring i Buzz-score 
Ryanair 
13,6
Norwegian
13,1
3 SAS
10,0
Rejsekort
9,9
5

Danske Bank

6,9
6 3
6,9
7 nemlig.com
6,6
8  Shell 5,2
9 Huawei 4,3

10

Rema 1000 4,2

Se Danmarks rangliste for 1. halvår 2016 her

YouGov BrandIndex sammenligner mere end 300 varemærker i Danmark for at vise, hvilke mærker der har fået mest positiv omtale (Buzz). Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.