DM-bureau udvider i Stockholm

Peter Engholm
25@mail.dk

Responsive har fået anerkendelse for sit virke, men kritik af geografien: ”I ligger ikke i Stockholm”. Det gør bureauet nu – med en dansk bureaumand i front. Vækst-ambitionen er udtalt.

Det danske direct marketing-bureau, Responsive, er gået over Øresund og udvider mod nord, nærmere bestemt Stockholm. Det er der én overordnet årsag til – at kunderne er der.

”Flere og flere virksomheder har samlet et nordisk it-setup, hvor beslutningerne ofte træffes ud Stockholm. Så her er det oplagt at være til stede,” siger Tomas Gorrissen, CCO og partner i Responsive.

Han tilføjer:

”Vi har i flere omgange deltaget i pitches i Sverige, og det gennemgående svar har været: ”Det er super-fedt. Det er mega-interessant. Men I ligger ikke i Stockholm.”

Bureauets it-partner, IBM, har også skubbet på i Stockholms-processen, og ved et lancerings-seminar i byen for nylig deltog 100 personer.

Hvis det ligger så ligefor, hvorfor så først gøre det nu?

”Fordi vi har villet have alt på plads forinden – det tekniske setup med it-platform og medarbejder-kompetencer i form af analytikere og teknikere. Alle de drivere, der skaber et Direct Marketing-bureau i 2015. Nu er det skalérbart, og vi kan rykke til Stockholm – og trække på maskinrummet i København,” siger Tomas Gorrissen.

Til at lede Responsive Stockholm er hentet en person med forståelse for forskellene mellem svensk og dansk bureau-kommunikation. Morten Haargaard er rundet af den danske bureaubranche, men har fødderne så solidt plantet på den stockholmske bureau-scene, at han godt kan opfattes som svensk. De seneste snart 15 år har Morten Haargaard, der er svensk gift, boet og arbejdet i Stockholm – først som Account Director i DDB, siden som Managing Director hos Rapp Collins, som han byggede op fra 2004. 

”Morten leder vores svenske kontor, og vi bor sammen med – og har indgået et samarbejde med – Roi Division, der er et klassisk kreativt dm-bureau. Vi leverer så data- og analysevinklen,” siger Tomas Gorrissen.

Er det så begge bureauer, der skal vokse ved samarbejdet?

”Gerne, men målet for Responsive Stockholm er klart: Vi forventer at have 5-10 medarbejdere siddende deroppe i løbet af 2015. Først skal der suppleres på kontaktsiden, og siden kan der være tale om en slags fremskudte specialister,” siger Tomas Gorrissen.