Af Peter Engholm 25@mail.dk

Responsive har fået anerkendelse for sit virke, men kritik af geografien: ”I ligger ikke i Stockholm”. Det gør bureauet nu – med en dansk bureaumand i front. Vækst-ambitionen er udtalt.

Det danske direct marketing-bureau, Responsive, er gået over Øresund og udvider mod nord, nærmere bestemt Stockholm. Det er der én overordnet årsag til – at kunderne er der.

”Flere og flere virksomheder har samlet et nordisk it-setup, hvor beslutningerne ofte træffes ud Stockholm. Så her er det oplagt at være til stede,” siger Tomas Gorrissen, CCO og partner i Responsive.

Han tilføjer:

”Vi har i flere omgange deltaget i pitches i Sverige, og det gennemgående svar har været: ”Det er super-fedt. Det er mega-interessant. Men I ligger ikke i Stockholm.”

Bureauets it-partner, IBM, har også skubbet på i Stockholms-processen, og ved et lancerings-seminar i byen for nylig deltog 100 personer.

Hvis det ligger så ligefor, hvorfor så først gøre det nu?

”Fordi vi har villet have alt på plads forinden – det tekniske setup med it-platform og medarbejder-kompetencer i form af analytikere og teknikere. Alle de drivere, der skaber et Direct Marketing-bureau i 2015. Nu er det skalérbart, og vi kan rykke til Stockholm – og trække på maskinrummet i København,” siger Tomas Gorrissen.

Til at lede Responsive Stockholm er hentet en person med forståelse for forskellene mellem svensk og dansk bureau-kommunikation. Morten Haargaard er rundet af den danske bureaubranche, men har fødderne så solidt plantet på den stockholmske bureau-scene, at han godt kan opfattes som svensk. De seneste snart 15 år har Morten Haargaard, der er svensk gift, boet og arbejdet i Stockholm – først som Account Director i DDB, siden som Managing Director hos Rapp Collins, som han byggede op fra 2004. 

”Morten leder vores svenske kontor, og vi bor sammen med – og har indgået et samarbejde med – Roi Division, der er et klassisk kreativt dm-bureau. Vi leverer så data- og analysevinklen,” siger Tomas Gorrissen.

Er det så begge bureauer, der skal vokse ved samarbejdet?

”Gerne, men målet for Responsive Stockholm er klart: Vi forventer at have 5-10 medarbejdere siddende deroppe i løbet af 2015. Først skal der suppleres på kontaktsiden, og siden kan der være tale om en slags fremskudte specialister,” siger Tomas Gorrissen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club