Af Peter Engholm 25@mail.dk

Dommerkomiteen så på 101 indsendte direct marketing-arbejder – og satte 55 på shortlisten. Reklame- og mediabureauer gør sig igen gældende i dialog-disciplinen.

Ved Creative Circle Award blev der talt om, hvorvidt shortlisten inden for reklame var lige lovlig short. Dén debat kommer man ikke i nærheden af i forbindelse med Direct Marketing Prisen, for her er det et mindretal af de indsendte arbejder, der ikke er blevet nomineret.

Af de 101 indsendte arbejder blev blot 46 sorteret fra, og efterlader således 55 arbejder til at dyste om priser inden for i alt 8 kategorier.

“I år er det en anelse over halvdelen, der er kommet på shortlisten, mens det sidste år var en anelse under halvdelen, der kom på listen. Vi skal ikke vælge en relativ del af de indsendte arbejder, men bedømmer det enkelte arbejde – og niveauet er højt, når vi ser på, om arbejdet kan inspirere andre, om det er fagligt, strategisk og kreativt velfunderet. Og vi har også set, at de store kategorier – B2B, B2C og Relationsskaberen – er robuste,” siger Søren-Michael Pihl, underdirektør i Post Danmark og medlem af den 12 personer store dommerkomité.

Sidste år tittede reklame- og mediabureauer frem på DM Dagen – Bates Y&R og Mediabroker i en sådan grad, at bureauerne løb med en pris hver. I år fortsætter tendensen, idet har Bates tre shortlisteplaceringer, det samme har Mediabroker. Desuden finder man bl.a. Nørgård Mikkelsen, OMD, Sunrise og Guava-sammen-med-Euro-RSCG på shortlisten.

DM Dagen – inkl. prisoverrækkelser og middag – finder sted den 28. maj i Valby, nærmere bestemt Carlsberg Ny Tap, der for første gang lægger hal til en event.

DM Prisen 09

– Bureauer med flest nomineringer

  • 6 – OgilvyOne
  • 4 – Klausen + Partners
  • 4 – Relationshuset Gekko
  • 4 – Responsive
  • 4 – Wunderman
  • 3 – Bates Y&R
  • 3 – Mediabroker
  • 3 – Sepia
  • 2 – 3rddimension
  • 2 – Director
  • 2 – Recommended

DM Prisen 09 – Shortliste

B2B (15 indsendte arbejder – 7 nominerede)

  • OgilvyOne worldwide – Finanskrisekommunikation
  • OgilvyOne & Ogilvy Healthworld – Gennembrudssmerter hos cancerpatienter
  • Responsive – Alle veje fører til DONG Energy
  • Wunderman – Sonofon Mobildeal
  • Klausen + Partners – Suzuki Vans – Bryd vanetænkningen
  • Relationshuset Gekko – Rejsedagen
  • Guava og Euro RSCG  – “Arbejdsklar”, kampagne for Citroën Danmarks varebiler

B2C (10 indsendte arbejder – 6 nominerede)

  • OMD – “Marcipan på Grill” & “Havens frugter”
  • Relationshuset Gekko ATP – Din fremtid
  • OgilvyOne worldwide – Gør livet lettere – og spar penge
  • Rainmaker Stofa – De heldige
  • Sepia – Du mangler at spare
  • Wunderman – Fiesta Fernisering

Free Style (12 indsendte arbejder – 8 nominerede)

  • Masters – Stand-up i kørestol
  • Klausen + Partners – Energy Minds – Ny power til en træt uddannelse
  • Klausen + Partners – Lette Nordiske – en oplysningskampagne med kød på
  • More Mobile Relations – Nordsøen Oceanarium Bluetooth
  • OgilvyOne worldwide – Telia Tirsdag
  • 3rddimension Experience Man. – Fra Ekspedient til Rådgiver
  • Bates Y&R- Lang søndag på et klip
  • 3rddimension Experience Man. – Vild med dyr

Husstandsomdelt (18 indsendte arbejder – 8 nominerede)

  • Aros Kommunikation – Brug hovedet i trafikken
  • Turistgruppen Vestjylland – Gæster til Vestkysten – Vestjyske magasiner
  • Nørgård Mikkelsen – Matas tilbudsavis Jul 1- uge 47
  • Tankegang a/s – Genbrugskalender 2009
  • Østdansk Turisme – Oplev Sjælland, Møn og Lolland-Faster (Feriemag. til kvinder)
  • Mediabroker – Findus Færdigretter – 10% øget salg uden at sænke prisen
  • Mediabroker – G4S – Salg af alarmer til butikker
  • Mediabroker – Memira – synskirugi – 5 gange højere end ROI.

Low Cost (11 indsendte arbejder – 6 nominerede)

  • Recommended – Hundredekroneseddel
  • Cox Copenhagen a/s – “1 ton mindre” – Medarbejderkampagne (kollegainitiativet)
  • Tekstforfatter.dk – Mød det levende ord
  • Director – Hvem bliver valgt til Menighedsrådene 2009?
  • Bates Y&R – Daimler Biler A/S – Danmarks mest tilfredse bilkunder
  • Wunderman – Copenhagen Microsoft – Sparringspartner til din it-infrastruktur

Opmærksomhedsskaberen (12 indsendte arbejder – 7 nominerede)

  • Sunrise Reklamebureau – Folie DM
  • Manipulation – Nørden
  • Metaphor Reklamebureau – White Attack
  • OgilvyOne worldwide – One Box to Rule them All
  • Blue Business Dialog – Walk the Line
  • Creative United – Tandbørsten
  • Responsive – Pensionstidsmaskinen

Relationsskaberen (11 indsendte arbejder – 9 nominerede)

  • Relationshuset Gekko – Tidsdialogen
  • Klausen + Partners – FLSmidth Automation – Fra produktsalg til cementering af relationer
  • Relationshuset Gekko – Kurveknækkeren
  • Sepia – Ansvarlige Relationer
  • Responsive – 3Tjek – når kunderne skal uddannes
  • Bates Y&R – Mercedes-Benz Transporter Loyalitetsprogram
  • Wunderman – S-More
  • Sepia – Vi har sat det første kryds …
  • Responsive – Ældre Sagens medlemmer går på nettet

Salgsbrevet (12 indsendte arbejder – 4 nominerede)

  • Frelsens Hær + Recommended – Julekampagne
  • OgilvyOne worldwide – Forbunds Familieforsikring – ganske enkelt
  • Director – Aktivering af passive avisabonnenter i en kold avis tid
  • PensionDanmark – Forebyggelse fremmer forståelsen: Sundhed til 100.000 danskere

 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club