Af Peter Engholm 25@mail.dk

En række bureauer har kæmpet om Aalborg Akvavit og Gammel Dansk – inkl. det nuværende bureau, Kunde & Co, der har genvundet akvavitten. DDB vandt Gammel Dansk.

Da Pernod Ricard sidste år overtog V&S – ejeren af De Danske Spritfabrikker – benyttede man lejligheden til at genoverveje strategierne for markedsføringen af de vigtige danske mærker, herunder Aalborg Akvavit og Gammel Dansk.

Det gav sig bl.a. udslag i bureaukonkurrencer om begge mærker, der hidtil har været varetaget af Kunde & Co.

Bureauet formåede at genvinde Aalborg Akvavit, men måtte afgive Gammel Dansk til DDB Denmark.

En genovervejelse af strategierne lyder ikke umiddelbart som nogen ringe idé, for selv om de to spiritusmærker er Danmarks største, så har især Gammel Dansk været under kraftigt pres i markedet. Et mærke som Jägermeister har flyttet forbruget ved at bl.a. at tilbyde sig selv som iskold.

Johnny Henriksen, CEO for DDB Danmark, er helt på det rene med udfordringerne og siger i forbindelse med offentliggørelsen af Pernod Ricard-samarbejdet:

“Gammel Dansk er et dansk ikon, som er helt unikt og ikke tåler sammenligning med andre aktører i bitterkategorien. Til trods for at kategorien har negativ vækst, og selv om Gammel Dansk står over for nogle væsentlige markedsudfordringer, er vi på bureauet ikke et øjeblik i tvivl om, at mærket står med rigtig gode muligheder for at holde fast i danskernes gunst og udbygge positionen.”

I pressemeddelelsen lyder det fra “Aalborg Akvavit-teamet hos Kunde & Co”:

“Vi er naturligvis glade og stolte over at få lov til at fortsætte vores arbejde med Danmarks bedst sælgende spiritus. Det bekræfter os i, at vi har fat i kernen i Aalborg Akvavit, og at vi forstår kernemålgruppen og den nye strategi for mærket 100 procent.”

Hos Pernod Ricard begrunder man valget af de to bureauer således:

“Da vi fik lejlighed til at analysere og vurdere de strategiske og kreative oplæg, var vi ikke et øjeblik i tvivl om, at Kunde & Co og DDB havde ramt plet i forhold til mærkernes DNA. Oplæggene faldt rigtig godt i tråd med vores reviderede strategier for de to mærker, og vi ser meget frem til at lancere de nye kommunikationsplatforme i løbet af foråret,” siger Christian Hørlyck, marketingchef, Pernod Ricard Denmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club