Royal Unibrew vil ind på markedet for juice – og det er Nikoline-brandet, der skal føre an.
Men der er noget af et spring fra at gøre en sodavand, der er positioneret som mere naturlig end konkurrenterne, til en juice, hvor naturlig er en kategori-standard.
“Det er to forskellige kategorier med hver sine konditioner, så selvfølgelig skal satsningen understøttes,” siger marketing manager Rolf Kube.
Han vil ikke gå i detaljer med lanceringen ud over at man vil fortælle pænt bredt om det nye produkt. Ambitionen er dog at tænke kampagnen helt igennem fra above the line helt ud til indkøbs-situationen.
Det er BBDO, der står bag kampagnen – måske ikke så overraskende, idet bureauet har Nikoline på kundelisten – men BBDO er blevet meget bredt involveret i lanceringen, idet bureauet også har stået for designet.
“BBDO er selvfølgelig lead på markedsføringen, men vi har satset meget på designet som en af de ting, der skal skille produktet ud på markedet, og derfor var det et element, hvor vi godt ville sikre os, at vi fik det det helt rigtige. Vi indhentede således flere bud, men BBDOs forslag viste sig som det bedste,” siger Rolf Kube.
Selvom friskhed er en kategori-standard på juice, så er det ambitionen, at der er nogle positive associationer omkring Nikoline, som kan overføres til juice.
Mens friskhed er en kategori-standard, så handler konkurrencen mere om forskellige kvaliteter med den helt friskpressede i top. Royal Unibrew har søgt at lande Nikoline juice mere i midten, så prisen også kan være attraktiv.
Ifølge tal fra analysefirmaet AC Nielsen omsættes der årligt for næsten 1 milliard kr. juice i den danske detailhandel. Der er tale om et marginalt fald i forhold til sidste år. Men på trods af dette er salget af discountvarer svagt stigende i samme periode.