Af Peter Engholm 25@mail.dk

Danske bureauer formår at skabe stor opmærksomhed med små budgetter. Uncle Grey fik med Axe Running bronzeløver i både Media Lions og Outdoor Lions.

Verdens største reklamepris – og med påtagede kritiske briller sku’ man ellers tro, at et af Danmarks højest profilerede kreative bureauer kunne være lidt mere nytænkende: Men Uncle Grey gentager sidste års stunt ved at vinde bronze i Media Lions. Og på en aften, hvor bureauet vinder hele to bronzeløver – udover Media var der hæder i Outdoor Lions – så er det dælme for samme kampagne. Nemlig Axe Running for Unilver.

Nuvel, en kende uopfindsomt …

“Det er samme kampagne i forskellige sammenhæng – og hvor man kan spørge, hvornår er det en idé, og hvornår er det media? Derfor anskues den på flere måder. I Media Lions sidder en blandet jury med bl.a. mediabureaufolk, som vurderer, om man har har rigtigt i forhold til økonomi og målgruppe, og om den har haft en vis effekt. I Outdoor Lions sidder ADere og tekstforfattere, der er lidt ligeglade med disse kriterier,” siger Uncles kreative direktør, Per Pedersen.

Uncle, der ikke normalt er bureau for Unilever, blev kontaktet for at levere ideer, der kunne gå under radaderen.

“Koncernens bureauer er pissedygtige, men Unilever havde erkendt, at man ikke kunne nøjes med tv og promotion. De ønskede opmærksomhed skabt på alternativ vis og med få penge. På samme måde som da vi sidste år fik bronze for den kræsne blaffer – hvad koster det at have en blaffer stående med et skilt om, at man kun vil køre med Peugeot?,” siger Per Pedersen.

Altså lidt som da Robert/Boisen fik bronze for Suzukis tankstation – en kunde, der kompenserer for et begrænset budget ved at være med på så meget desto mere. Er det de danske bureauers lod?

“Det ved jeg ikke – både vi og Robert/Boisen leverer ideer, der kan lidt af det hele og dermed fungere på flere platforme. Men den slags laver Crispin Porter jo også,” siger Per Pedersen.

De svenske reklamebureauer kom på shortlisten i Cyber, og da var I væk – til gengæld vinder I i en kategori, der burde være mediabureauernes hjemmebane …

“I teknisk betonede steder – som media og cyber – bliver det, med Sverige som undtagelsen, typisk en kulturkamp om kreativiteten. Jeg mener, at kreativiten bor der, hvor den har det godt. Selv om analysen viser, at man skal size up på kreativteten, så er den svær at få ind, hvor excel-arkene har det godt,” siger Per Pedersen.

Nå-men, tillykke med de to bronzeløver. Det er flot gået …

“Tak – men vi er slet ikke færdige endnu,” siger Per Pedersen.

Endnu mangler den store Film Lions, der har 42 danske indsendte arbejder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club