Hjaltelin, Stahl & Co følger torsdagens Grand Prix-sejr ved Årets Rambuk op med to gange sølv i Cannes. Her er kunden Citymail, som bureauet både har fået danske og internationale priser sammen med.
Tankevækkende nok har direct-kampagnen, der viste Citymails fleksibilitet ved sende en 25 m2 svensk træhytte ind ad brevsprækken bid-for-bid, ikke fået dansk pris-anerkendelse – til gengæld var der bid ved Eurobest i slutningen af 2007. Og den gevinst satte så meget spot på kampagnen, at Cannes-juryen også fik øje på kvaliteterne i det danske arbejde.
“Vi er helt vildt glade. Her var en tilsyneladende uoverskuelig idé, og en kunde, som i dén grad tog udfordringen op. Skruer, tagsten, vinduer-skåret-i-stykker og maling-nærmest-i-dråbeform blev sendt via Citymail. Og det er skønt, når idé og eksekvering til sammen kan have en effekt – ikke bare over for målgruppen, men også bredere i PR-sammenhæng, hvor omtalen har været guld – nå-ja: sølv – værd”, siger Nicolai Stahl, kreativ direktør i Hjaltelin, Stahl & Co.
Andendagen af Cannes har derudover budt på seks danske shortliste-placeringer – og hvis de skulle afspejle det danske reklamemarked, så ville Radio-kategorien være helt ude. Men det er på ingen måde tilfældet, for Saatchi & Saatchi har fået hele 3 nomineringer for Sprite Zero.
Media-kategorien har to danske bureauer, hhv. et media- og reklame, på shortlisten – PHD for Carlsberg, Part of the Game, i “best use of sponsorship” og Uncle Grey for Peugeot i “best use of special events&stunt/live advertising”.
Endelig har DDB København fået en nominering i Outdoor-kategorien for McDonald’s og gratis internet.
Og mere statistisk: Over en fjerdedel af de i alt 218 danske bidrag blev lagt i Press-kategorien – men uden større effekt, for ingen danske arbejder blev nomineret. Heller ikke i Promo-kategorien var der danske bureauer på shortlisten.