Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To ansattes spøg på Youtube har kastet fastfood-kæden ud i pr-katastrofe.

To ansatte på en Domino’s-restaurant i North Carolina har kaldt deres film, hvor der gøres ulækre ting ved maden, for en spøg.

Men det ændrer ikke på, at følgerne har været katastrofale og kastet kæden ud i en pr-storm, hvor man nu har taget skridtet at forsøge også at anvende Youtube i en modoffensiv. Man har nemlig lagt en video, hvor topchefen Patrick Doyle siger undskyld, ud på Youtube.

Initiativet kommer oven på en række initiativer. De to ansatte er blevet fyret og politianmeldt, den pågældende restaurant er blevet lukket for en gennemgribende rengøring og man har indledt et arbejde med at skabe procedurer, der sikrer, at man ikke får ansat folk af den slags igen blandt selskabets 125.000 ansatte.

Det kan lyde voldsomt blot for en video på Youtube, men tal fortæller noget om, hvor hårdt et selskab kan blive ramt i en internet-styret verden.

Selvom videoen nu er taget af Youtube på grund af krav fra en anden ansat, der optrådte på den, så har Domino’s oplevet et kraftigt fald i buzz ratings målt af BrandIndex. Og endnu vigtigere: Domino’s Quality rating faldt fra 5 om mandagen til minus 2,8 om onsdagen. Quality ratings er ellers normalt mere stabile og mindre påvirkede af nyhedsstrømmen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club