Dong øger investeringer i dialog

Peter Engholm
25@mail.dk

Men det giver ikke umiddelbart mere arbejde til koncernens dialogbureau. Samtidig drosles ned på tv.

Dong skifter haglbøssen ud med en riffel – og kikkertsigte, fastslår Bo Lundberg, salgs- og marketingdirektør i Dong.

Udtalelsen, der bringes i Børsen MedieMarked i dag, dækker over, at koncernen skærer ned på tv og skrues op for dialogmarkedsføring.

Groft forenklet tillod Dongs tidligere struktur med monopolstatus kun massemarkedsføring – primært tv og adresseforsendelser – men en ny struktur giver mulighed for at justere sine markedsføringskanaler, og det er Bo Lundberg ikke sen til at udnytte.

Dongs dialogbureau er Responsive, men over for Bureaubiz understreger Bo Lundberg, at den nye tilgang ikke umiddelbart giver bureauet mere at lave.

“Budgetterne er de samme. Dialogmarkedsføringen vil bare blive bedre. Vi har ikke før haft mulighed for at være så målrettede – det har vi nu,” siger Bo Lundberg.

SAS Institute er ifølge Børsen hyret til at segmentere alle 750.000 private elkunder i Dong ud fra oplysninger, som hidtil har ligget uberørt hen.

At Dong skærer ned på tv, har heller ikke en umiddelbar bureau-effekt, understreger salg- og marketingdøren – al den stund, at BBDO, der håndterer Below-the-line aktiviteterne, ikke har lavet tv for Dong det seneste års tid.

Kunde & Co laver massekommunikation for Dong på Corporate Branding og fortsætter uforandret i forhold til omdirigeringen af BtC-aktiviteterne.

“Kunde & Co fik et enkelt shot med tv på BtC, og det reducerede churn. Men øgede ikke kundetilgangen nævneværdigt, og det understreger blot, at man ikke flytte kunder på tv,” siger Bo Lundberg.

Selv om engagementet med de enkelte bureauer ikke står til at ændre sig voldsomt, så vil der blive kigget på bureausamarbejderne inden for overskuelig tid. Som offentlig virksomhed skal Dong have sit betragtelige markedsføringsbudget i udbud næste år.