Af Peter Engholm 25@mail.dk

Opdateret tirsdag: Men Dongs Bo Lundberg ser ikke umiddelbart nogen problemer i, at mediabureauet også håndterer energikoncernens svenske konkurrent. Vattenfall deler Dongs holdning.

OMD vandt i sidste uge Dongs mediabureau-konkurrence – omtrent på samme tid som OMD i Sverige vandt Dong-konkurrenten Vattenfalls nordiske budget.

Timingen var utilsigtet, idet Vattenfalls konkurrence havde været i gang siden februar og var blevet forsinket, men samme timing gjorde også, at Dongs koncernmarketingdirektør Bo Lundberg blev taget på sengen.

“Jeg havde ikke været klar over det inden da. Men jeg kan godt acceptere, at OMD i Danmark heller ikke kendte til det svenske udfald. Det er fair nok”, siger Bo Lundberg.

Men at Dong og Vattenfall deler mediabureau – hvadenten det er København- eller Stockholm-drevet – medfører dog mere end et løftet øjenbryn hos Dong:

“Vi har drøftet sagen internt. Og vi har kaldt OMD til møde tirsdag, hvor vi skal have en skriftlig redegørelse. Det kan godt være, at dette er fuldstændigt almindeligt, men vi ønsker, at alle forhold bliver dokumenteret”, siger Bo Lundberg.

Han pointerer, at Dongs bureaukonkurrence ikke har været traditionel i den forstand, at mange aktører har haft indflydelse på processen. Desuden lægges der op til en bred kampagne med en stor andel af employer branding, men selve udvælgelsesprocessen – altså bureaukonkurrencen, hvor to mediabureauer sprang fra undervejs – har været en EU-licitation, som Dongs procurement-afdeling har kørt “by the book”, som Bo Lundberg understreger.

At OMDs nordiske familie kan håndtere både Dong og Vattenfall, kan også være efter bogen, mener koncernmarketingdirektøren.

“Vi skal bare være klar over det. Det er ikke unormalt, at et mediabureau har kunder, der er konkurrenter. Det er så bare forskellige accountteams, der kører dem. Det kender jeg fra min tid på Toms; mediabureauet havde flere konfekture kunder”, siger Bo Lundberg.

 Samme holdning har Vattenfalls kommunikationschef i Danmark, Marianne Reedtz Sparrevohn:

“Det er primært det danske marked, at der er sammenfald mellem Vattenfall og Dong, og når jeg tager den første snak med OMD, så vil deres håndtering af kunderne indgå. Vi havde ikke hørt om sagen før, men vi ser intet problem i det umiddelbart.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club