Dramaet i DSB fortsætter

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: DSB var i foråret klar med en fuldt færdigudviklet afløser for Harry & Bahnsen. Men den blev skrottet og det har kostet 4-5 mio. kroner. Politikere kritiserer DSB.

Det vakte opmærksomhed, da det i efteråret kom frem, at Mensch var hyret uden konkurrence til at skabe en image-kampagne, som blev en del af grundlaget for den efterfølgende bureaukonkurrence.

Begivenhederne siden har understreget, at opmærksomheden var fuldt berettiget, for det ligner en organisation i strid med sig selv. Uenighederne mellem marketing og kommunikation blev for 14 dage siden udstillet i en artikel i Børsen, og i går nåede man så et dramatisk højdepunkt, da det kom frem, at salgs- og marketingdirektør, Niklas Marschall har sagt sit job op.

I dag kan Børsen så tilføje et nyt kapitel til dramaet.

Avisen kan nemlig fortælle, at man i foråret sammen med det hidtidige bureau, Bates, havde udarbejdet en reklamekampagne, der skulle afløse Harry-universet. Men kampagnen blev skrottet, og i stedet gik man i gang med den Mensch-skabte imagekampagne.

Flere kilder vurderer ifølge Børsen, at den ubenyttede kampagne har kostet op imod 4-5 mio. kroner.

Kampagnen, der hed ’Tanker i Toget’, blev udarbejdet gennem et år, men dagen før indspilningen af selve reklamefilmen, blev den nye kommunikationsplatform stoppet af direktionen, skriver Børsen.

”Siden vi droppede Harry i november, blev der arbejdet med forskellige løsningsforslag. Men fordi der samtidig var en udbudsproces i udsigt, valgte ledelsen i foråret at sige, at vi holder hesten”, siger Mogens Jønck, tidligere kommerciel direktør i DSB, til Børsen.

Dermed peger pilen – mener Børsen – på adm.dir. Jesper Lok, der tiltrådte i april, som ifølge Børsens oplysninger gav grønt lys for den nye kommunikationsplatform, men ændrer mening i maj.

”Jeg har fuld forståelse for, at en ny leder vil sætte en ny agenda, og vi ved jo alle, at DSB skal arbejde i en ny retning, men det er ikke okay at skifte så meget rundt, som de har gjort i DSB i det indeværende år. Det har jo gynget og sejlet, siden man afmeldte Harry & Bahnsen”, siger Thomas Ritter, professor i marketing på CBS.

Trafikordførere fra Enhedslisten, SF og Venstre melder om utilfredshed med oplysningen om, at DSB har spildt op til 4-5 mio. kroner på en kampagne, der ikke blev til noget.

Henning Hyldested, der er trafikordfører for Enhedslisten vil nu afkræve DSB og Transportministeriet en forklaring på præcis, hvor mange penge, der er spildt (Børsen MedieMarked, p. 7).