Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bilka siger farvel til Zupa Recommended og flytter hele sit store budget inkl. tilbudsaviser til et andet bureau i Aarhus. Skiftet vil koste et antal stillinger.

Opdateret: Set fra Bilkas er der ikke dramatisk, at man nu har besluttet at flytte produktionen af tilbudsaviser fra Zupa Recommended til Envision.

“Selvfølgelig er det en kedelig historie for bureauet. Men for os er det en almindelig forretnings-strategisk beslutning. Føtex og Bilka har i forvejen en stor fælles indkøbsafdeling, og vi har vurderet, at vi kan opnå mange fordele ved at lægge produktionen af tilbudsaviser sammen,” siger marketingdirektør Thorbjørn Sejer Jensen, Bilka.

Men lige så udramatisk det kan være set fra en så stor koncern som Dansk Supermarked, lige så dramatisk er det for Zupa Recommended, der er Danmarks største reklamebureau. Det er et næsten historisk langt samarbejde, der stopper. Zupa Recommended er stort set vokset sammen med Bilka.

“Det her er en rigtig kedelig historie. Det kan ikke bortforklares, og det er især kedeligt for alle de medarbejdere, der i så mange år har lavet et fantastisk arbejde på Bilka” siger Niels Ranum, der udgør ledelsen af bureauet sammen med Albert Funder.

Ekstra ærgerligt er det, set fra ZupaRecommendeds side, at man taber kunden på en teknikalitet.

Envision har en kontrakt, man først kan komme ud af om tre år – Bilka kan komme ud af sin på et år.

“Vi har selvfølgelig evalueret bureauerne, og begge ville kunne løfte opgaverne. Vi har været rigtig gade for samarbejdet med Zupa Recommended, der løbende har udviklet sig konkurrencedygtigt,” siger Thorbjørn Sejer Jensen og fortsætter:

“Drivkraften er at få samlet produktionen, og når det er sagt, så kommer der selvfølgelig økonomi ind i det. Og her spiller længden på kontrakten en rolle.”

Niels Ranum lægger ikke skjul på, at Bilkas afgang vil komme til at koste stillinger på bureauet, og de første afskedigelser vil komme allerede i januar. Men der er en god grund til, at han ikke vil sætte tal på.

“Vi har flere interessante ting i gang, og nu kan vi desuden træde på speederen i forhold til at gå efter nye kunder inden for dagligvaremarkedet. Samarbejdet stopper først med udgangen af 2013, så vi har tid til at tænke os om. Vi har mulighed for at tilpasse antallet af afskedigelser efter, hvad de kommende måneder bringer,” siger Niels Ranum og tilføjer, at bureauet desuden skal være fuldt leveringsdygtig resten af året.

Det er ikke kun tilbudsaviserne, der flytter til Envision. Også alle øvrige markedsføringsaktiviteter følger med, og Envisions adm. dir., Mona Juul, er selvfølgelig glad for den nye kunde. Men hun vil ikke sætte tal på nyansættelser.

“Bilka er en stor kunde, som selvfølgelig vil kræve en oprustning, men det er for tidligt at sige noget om, hvor stor den bliver,” siger Mona Juul.

Niels Ranum og Albert Funder er begyndt at kigge frem.

“Lige så ærgerligt, det er at miste så stor og god en kunde, lige så meget kan vi heldigvis glæde os over, at den øvrige del af forretningen vokser på både bruttoavance og indtjening. Vi har vundet nye kunder som fx XL Byg, Telmore og Bluegarden. Samt derudover to nye kunder, der kommer navn på inden for de kommende uger. I København ligger vi foran på budgetter, og har ansat en række seniorfolk inden for de sidste par måneder,” siger Niels Ranum og fortsætter:

“Med andre ord er vi ikke så sårbare i forhold til Bilka accounten som for år tilbage. Selvfølgelig gør den ondt, det kan ikke være anderledes. Men vi har en god økonomi og et helt år at justere i. Og vækst i den øvrige del af forretningen.”

Niels Ranum fremhæver desuden den seneste imageanalyse fra MyResearch og Bureaubiz, hvor Zupa Recommended blev placeret på en samlet 1. plads på tværs af de kvalitative parametre, herunder forretningsforståelse, integration og digitale kompetencer.

Kommentarer

  1. “Det her er en rigtig kedelig historie. Andet og mere er der ikke at sige” siger Niels Ranum
    – bare lidt øv for de nye partnere som lige har købt sig ind i ZupaRecommended og selvfølgelig for alle de medarbejdere der kommer til at stå uden et job.

  2. @Jørgen: En aktie er en risiko. Og aktionærer kender risikoen. Det er trist for medarbejderne, men godt at kunden bliver i Aarhus hos et ligeså dygtigt bureau.

  3. Citatet som Jørgen Hansen henviser til er ændret, fordi det åbenbart kunne misforstås. Niels Ranums holdning var, at det er en kedelig historie, som ikke kan bortforklares – og i særdeleshed kedelig for medarbejderne.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club