Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Trykkeriet Toptryk Grafisk satsede på egne varer og droppede onlinemarkedsføring i et år.

Trykkerivirksomhed dømte onlinemarkedsføring ude i hele 2016 og øgede sin omsætning med 25 pct. med, ja, tryksager.

Online, online, online.

I en tid, hvor alle sejl er sat mod digitale horisonter, skruer nok de færreste op for mere af de trykte markedsføringskanaler. Ligefrem helt at droppe digital markedsføring og bruge pengene på tryksager forekommer om ikke utænkeligt, så i hvert fald besynderligt.

Måske lige bort set fra, hvis man er en trykkerivirksomhed.

I hvert fald var det, hvad den sønderjyske virksomhed Toptryk Grafisk valgte at gøre – og det med succes.

Hele sidste år var bannerreklamer, Google Adwords og anden form for onlinemarkedsføring bandlyst i trykkerivirksomheden. Kun nyhedsbrevet fik lov at bestå, og så kom der ellers tryk på i trykkeriet med personlige breve sendt til potentielle kunder.

Ifølge Toptryk Grafisk blev to procent af modtagerne til kunder, og da årsregnskabet skulle gøres op, var konklusionen klar: en 25 pct. stigning i omsætningen, der landede på 51 mio. i 2016.

At det alene skyldtes direct marketing, er næppe sandsynligt, men hos Toptryk Grafisk er de ikke desto mindre begejstrede:

”Når vi sender et personligt brev til vores potentielle kunder, åbner næsten alle det. Alle giver det mindst et par sekunders opmærksomhed, så hvis indholdet er interessant nok, har du fat i kunden. Du føler ingen forpligtelse til at kigge på en reklame, der popper op på skærmen, men det gør du med et brev. Ofte oplever vi også, at det materiale, vi sender, bliver gemt og derfor har en langtidseffekt. En annonce på nettet er jo væk i det øjeblik, du klikker på noget andet,” siger Palle Bo Schmidt, der er salgs- og marketingchef i Toptryk Grafisk.

Målsætningen for 2017 er yderligere 25 pct. stigning i omsætningen, men Toptryk Grafisk planlægger dog ikke at holde sig fra onlinemarkedsføring fremover:

”Vi droppede onlinedelen i vores markedsføring fuldstændig i hele 2016 som et eksperiment for at se effekten, men vi kommer også til at bruge onlinekampagner igen. For eksempel bannerannoncer på udvalgte steder, hvor vi ser gode chancer for at ramme vores målgruppe. Men vi så altså intet fald i besøgende på vores website, da vi fjernede Google Adwords,” fortæller Palle Bo Schmidt.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev