“Direktør for reklamebureauernes brancheforening frygter for rædselsår i 2009. Hos virksomhederne er man mere optimistiske”.
Således lyder det i dag på Berlingske’s Business.dk, og det forekommer at være et både naturligt emne at tage fat i og en rimelig journalistisk måde at tackle det på. Udsagn fra brancheforeningens direktør og et udsagn fra et medlem.
Der er bare en hage ved det: medlemmet er brancheforeningens formand, og pludselig står foreningen med et lidt tvetydigt budskab.
Udtalelserne lyder således:
Adm. dir. Bjørn Karsholt, DRRB: “Det er for tidligt at se noget konkret på tallene, men meldingen fra bureauerne er, at man så småt kan begynde at se annoncørerne holde igen. Resten af 2008 kan blive lidt svært. 2009 kan man vel betegne som et rædselsår, vi bare skal igennem”.
Adm. dir. Jan Olsen, Sepia – medlem og formand for DRRB: “Jeg tror ikke, at den nuværende finanskrise får direkte effekt på branchen, men det er klart, at afledningerne af den som faldende forbrug vil kunne mærkes. Der er ingen grund til at male fanden på væggen endnu. Der er nok tale om, at det bliver nogle bestemte kundetyper og brancher, der bliver ramt”.
Bjørn Karsholt siger, at uenigheden fremkommer gennem en journalistisk stramning.
“Artiklen får det til at fremstå, som om jeg siger, 2009 bliver et rædselsår. Så kategorisk mener jeg det ikke. 2009 kan blive et rædselsår, men bliver det ikke nødvendigvis, og andet har jeg ikke sagt”, siger Bjørn Karsholt.
PS! Et hip til redaktions-sekretæren på Business.dk. Når man bringer en historie, hvor Bjørn Karsholt forudsiger et rædselsår, forekommer det noget grotesk at illustrere det med et billede af en storsmilende Bjørn Karsholt på bar.