Af Peter Engholm 25@mail.dk

Et udvalg med bl.a. DRRB, Post Danmark og Forbrugerombudsmanden arbejder i øjeblikket på at regulere tilbudskommunikationen – i form af større respekt for et nej-tak

Bjørn Karsholt, direktør i DRRB, er afklaret, når Recommended efterlyser politisk handling på området for tilbudskommunikation og tryksager, så politiske indgreb kan undgås.

“Vi arbejder hårdt på en løsning og forventer at have den klar i løbet af efteråret. Vi sidder et udvalg med bl.a. DI, Post Danmark og Forbrugerombudsmanden – et udvalg, der beskæftiger sig med det, hele sagen i Børsen MedieMarked tager udgangspunkt i: Nemlig forbrugernes labels med Nej-tak til reklamer,” siger Bjørn Karsholt.

Hvilken type løsning lægges der op til?

“En selvregulerende en. Hvis forbrugerne ikke vil have reklamer, så skal de heller ikke have det. Så enkelt er det. I dag kan afsenderen selv bestemme og evt. overrule forbrugerønsker. I fremtiden skal de ønsker i højere grad respekteres. Lige nu går diskussionen bl.a. på, hvad der er reklamer og hvad der lokal- og gratisaviser”, siger Bjørn Karsholt.

Der tales om tilvalg og fravalg af reklamer – hvad lægger udvalget op til?

“DRRB ser gerne mere specifikt indrettede valg, der tilpasser sig forbrugerønsker. Men det bliver et spørgsmål om administration. Mit håb er, at hvis vi strammer op i retning af selvregulering og ikke generer forbrugerne, så kan vi frit få lov til at markedsføre over for dem. Det er et spørgsmål om demokratiske spilleregler”, siger Bjørn Karsholt.

Kommentarer

  1. Så bliver man glad for at bo i Danmark, når så kompetente mennesker som vores forbrugerombudsmand og direktøren for DRRB, ønsker at hjælpe annoncørerne, så de ikke fornærmer kunderne med anmassende reklamer. Et eller andet sted kan man selvfølgelig overveje, om det havde været betimeligt at involvere annoncørerne – det er jo ligesom dem det handler om, eller forbrugerkontakt, som er distributør – men det ville nok bare have forplumret diskutionen – og så er det jeg er glad for at bo i Danmark for der bliver den slags ordnet for os. Tak!
    Otto B., Direktør, Dansk Annoncørforening

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club