Bjørn Karsholt, direktør i DRRB, er afklaret, når Recommended efterlyser politisk handling på området for tilbudskommunikation og tryksager, så politiske indgreb kan undgås.
“Vi arbejder hårdt på en løsning og forventer at have den klar i løbet af efteråret. Vi sidder et udvalg med bl.a. DI, Post Danmark og Forbrugerombudsmanden – et udvalg, der beskæftiger sig med det, hele sagen i Børsen MedieMarked tager udgangspunkt i: Nemlig forbrugernes labels med Nej-tak til reklamer,” siger Bjørn Karsholt.
Hvilken type løsning lægges der op til?
“En selvregulerende en. Hvis forbrugerne ikke vil have reklamer, så skal de heller ikke have det. Så enkelt er det. I dag kan afsenderen selv bestemme og evt. overrule forbrugerønsker. I fremtiden skal de ønsker i højere grad respekteres. Lige nu går diskussionen bl.a. på, hvad der er reklamer og hvad der lokal- og gratisaviser”, siger Bjørn Karsholt.
Der tales om tilvalg og fravalg af reklamer – hvad lægger udvalget op til?
“DRRB ser gerne mere specifikt indrettede valg, der tilpasser sig forbrugerønsker. Men det bliver et spørgsmål om administration. Mit håb er, at hvis vi strammer op i retning af selvregulering og ikke generer forbrugerne, så kan vi frit få lov til at markedsføre over for dem. Det er et spørgsmål om demokratiske spilleregler”, siger Bjørn Karsholt.