Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Når man sælger produkter, følger der et ansvar med for, hvilke virkemidler, man anvender. Det lever Cult ikke op til.

DRRB’s formand Jan Olsen er stærkt forarget over den reklamefilm for Cult, som Bureaubiz omtalte i går, og han anerkender ikke synspunktet om, at filmen taler målgruppens sprog, som man ser det folde sig ud i andre sammenhæng – som f.eks. i spil.

“Et spil er noget du køber, og bringer hjem for at forbruge, og der er en helt anderledes sondring mellem helt og skurke. Her er der tale om et firma, der vil sælge et produkt med kommunikation, der sendes ud i det offentlig rum, og det indebærer et helt andet ansvar for, hvilke virkemidler, man anvender”, siger Jan Olsen.

Han mener, at Cult-stifter Brian Sørensen ødelægger meget for reklamebranchen.

“Det er fuldstændig ligegyldigt, om man sender fra England eller et andet sted. Der er vedtaget et ICC-kodeks omkring anvendelsen af vold, hærværk, tyveri og lignende, og der er ingen tvivl i mit sind”, siger Jan Olsen og fortsætter:

“Der er så mange fejl i den film, at Cult burde få en ordentlig en på hatten. Han ødelægger utroligt meget for det samarbejde, vi har med myndigheder og andre brancheorganisationer omkring f.eks. markedsføring af alkohol og omkring læskedrikke. Vi er stærke tilhængere af selvregulering og af, at vi som branche også viser ansvar, og det arbejde bliver sværere, når man oplever annoncører som Cult”.

Jan Olsen konstaterer, at det ingen sag er at lave markedsføring, når man er ligeglade med love og regler, og så så han gerne, at detailhandlen også reagerede.

“De burde vise ansvar ved at pille hans produkter væk fra hylderne, hvis ikke han overholder regler og kodeks for markedsføring”, siger Jan Olsen.

Kommentarer

  1. Jeg kan ikke være mere enig. Jeg græmmer mig på deres vegne hver gang den toner frem på min skærm.

  2. Jeg synes som sådan ikke indholdet er værre end meget andet jeg har set. Men det er medievalget der er det store problem. I særlige medier ville kampagnen sikkert gøre sig fint, men det er en skam når den skal ud i verden på lige fod med mere lødig reklame, og uden tvivl påvirke forbrugerens syn på “os” som branche.

  3. Hvad er det for noget pladder Jan!!!
    Vil du også forbyde nyhederne, MTV og 50% af amerikansk produceret underholdning????
    Signe skriver ganske rigtigt at det er medievalget, som er en udfordring… Jeg er dybt dybt rystet over at du som formand er så skævt på den.

  4. Cult er ganske enkelt noget puerilt bras hvor der åbenlyst spekuleres i provokation for provokationens skyld. Det er besynderligt at den reklameansvarlige for Cult ikke kender markedsføringsloven, endsige gider rette sig efter den. Provokation kan være fantastisk, hvis det er intelligent og gennemtænkt. Det her er bare bøvet og dårlig smag.
    Det er fint at Jan O. tager det op. Idioti som det her falder tilbage på hele branchen.

  5. Enig med Esther i, at det største problem er, at det er så forbandet dårligt. Ikke så enig med Jan i, at det hjælper at slå på folk, der promoverer vold (selv om det er flertal i folketinget for det.).

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club