DRRB-formand: Cult bør få en på hatten

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Når man sælger produkter, følger der et ansvar med for, hvilke virkemidler, man anvender. Det lever Cult ikke op til.

DRRB’s formand Jan Olsen er stærkt forarget over den reklamefilm for Cult, som Bureaubiz omtalte i går, og han anerkender ikke synspunktet om, at filmen taler målgruppens sprog, som man ser det folde sig ud i andre sammenhæng – som f.eks. i spil.

“Et spil er noget du køber, og bringer hjem for at forbruge, og der er en helt anderledes sondring mellem helt og skurke. Her er der tale om et firma, der vil sælge et produkt med kommunikation, der sendes ud i det offentlig rum, og det indebærer et helt andet ansvar for, hvilke virkemidler, man anvender”, siger Jan Olsen.

Han mener, at Cult-stifter Brian Sørensen ødelægger meget for reklamebranchen.

“Det er fuldstændig ligegyldigt, om man sender fra England eller et andet sted. Der er vedtaget et ICC-kodeks omkring anvendelsen af vold, hærværk, tyveri og lignende, og der er ingen tvivl i mit sind”, siger Jan Olsen og fortsætter:

“Der er så mange fejl i den film, at Cult burde få en ordentlig en på hatten. Han ødelægger utroligt meget for det samarbejde, vi har med myndigheder og andre brancheorganisationer omkring f.eks. markedsføring af alkohol og omkring læskedrikke. Vi er stærke tilhængere af selvregulering og af, at vi som branche også viser ansvar, og det arbejde bliver sværere, når man oplever annoncører som Cult”.

Jan Olsen konstaterer, at det ingen sag er at lave markedsføring, når man er ligeglade med love og regler, og så så han gerne, at detailhandlen også reagerede.

“De burde vise ansvar ved at pille hans produkter væk fra hylderne, hvis ikke han overholder regler og kodeks for markedsføring”, siger Jan Olsen.