DRRBs formand, Envision-direktør Mona Juul, betragtede det i første omgang som en enlig svale, da hun læste, at TV 2 har deltaget i – og vundet – en bureaukonkurrence om en ny større kampagne for Lalandia.
“Det var min første reaktion, for ellers ville TV 2 overskride en grænse, som jeg aldrig troede, de ville,” siger Mona Juul.
Hun understreger, at reklamebureauer ingen patent har på kreativ udvikling.
“Markedet er frit. Men jeg mener, at bureauer og medier burde spille på samme banehalvdel i forhold til at levere et produkt til annoncørerne. Det er også tilfældet i mange situationer. Men det bliver noget rod, hvis man både skal kunne samarbejde – og samtidig overvåge, hvornår man pludselig konkurrerer med hinanden,” siger Mona Juul og fortsætter:
“Hvis TV 2 vil videre ad denne vej, så er de en ny konstellation, og det må vi så have en snak om.”
Hun erkender, at der ikke er noget nyt i, at mediehuse hjælper kunder med produktionsopgaver.
“Dagbladene har altid – og gør det fortsat – hjulpet annoncører med at sætte en annonce op. Selvfølgelig kan tv-stationer også hjælpe med at producere en film. Men de træder over grænsen, når de byder ind på kreativ udvikling i konkurrence med bureauer,” siger Mona Juul og fortsætter:
“Jeg ville blive tosset, hvis jeg oplevede det i forhold til Envision, og jeg håber ikke, at TV 2 blot ser det som noget, de kan tillade sig over for free-lancere og mindre bureauer.”