DRRB skal have ny formand

Brancheforeningens formand, Jan Olsen, bliver ny topchef for Visitdenmark.

Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, skal have ny formand.

Det må blive konsekvensen efter, at den nuværende formand, Jan Olsen, er blevet udpeget som ny topchef for Visitdenmark.

Det er dog ikke lykkedes at få udtalelser fra nogen af de involverede, men Visitdenmark er bureaukunde, og derfor må det anses for udelukket, at han kan fortsætte som formand.

Der er bestyrelsesmøde i næste uge og generalforsamling til foråret, men går han af med det samme, er der to næstformænd i skikkelse af Mediacoms chef,Jonas Hemmingsen, og Jan Duckert fra People Group.

Markedsføringen af Danmark har været på det seneste været heftig beskydning. MorKaren-viralen fra VisitDenmark gav opmærksomhed – og så meget bagslag, at den måtte trækkes tilbage, og det kostede flere personer i VisitDenmark jobbet, og adm. direktør Dorthe Kiilerich sagde sit job op.

Senest har brandingen af Danmark fået kritik, fordi det markedsføringspanel, der bl.a. skal rådgive regeringen om markedsføringen af Danmark, stort set var uden personer med markedsførings- eller bureaubaggrund.

En af kritikerne var Jan Olsen – men man kan ikke beskylde den kommende adm. direktør for at mangle markedsføringserfaring. Stifter af – og igennem næsten 20 år direktør for – Sepia og de seneste to år tillige formand for DRRB. VisitDenmark slår i en pressemeddelelse fast, at man med Jan Olsen får en stærk profil til at styrke markedsføringen af Danmark som rejsemål.

Det bliver Jan Olsens opgave at tiltrække flere ferie- og mødeturister til Danmark gennem en stærk og målrettet international markedsføring. Den 3. januar 2011 tiltræder han som adm. direktør i VisitDenmark.

“VisitDenmarks nye adm. direktør er en erfaren leder med stærke kompetencer inden for marketing, og bestyrelsen glæder sig meget til at arbejde sammen med ham. Jan Olsen har de kompetencer, der skal til for at lede VisitDenmark som en international markedsføringsorganisation og tage kampen op med det faldende antal udenlandske turister,” siger formand for VisitDenmarks bestyrelse, Brian Petersen.

Pressemeddelelsen fortsætter:

Jan Olsen har skabt gode resultater inden for både markedsføring og virksomhedsledelse. Han er stifter af direct marketing virksomheden Sepia, og som adm. direktør gjorde han virksomheden til et af de mest prisvindende markedsføringsbureauer i Danmark. Jan Olsen har således omfattende erfaring som rådgiver for mange af de største brands omkring branding, relationsopbygning og salg.

Siden 2008 har han været formand for Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) og har siden 2009 arbejdet som professionelt bestyrelsesmedlem.

“Forudsætningen for at flere turister kommer til Danmark er, at de kender vores land. Her har vi en kæmpe udfordring. Jeg ser det derfor som en vigtig opgave at gøre markedsføringen mere slagkraftig og sørge for, at der bliver investeret endnu flere midler i markedsføringen. Her får vi brug for opbakning fra alle aktører, som er i kontakt med turisten. Jeg glæder mig til at lære både VisitDenmark og de forskellige aktører bedre at kende, så vi sammen kan få mange flere turister til Danmark”, siger Jan Olsen.

Jan Olsen vil sammen med Lars Erik Jønsson, som udnævnes som viceadministrerende direktør, udgøre direktionen i VisitDenmark. Lars Erik Jønsson har lang erfaring som topleder i VisitDenmark og har det sidste års tid været en del af den konstituerede direktion. Lars Erik Jønsson har en indgående viden om og en stærk kompetence i forhold til at arbejde med turismens udfordringer, aktører og det politiske, strategiske niveau.