Timingen kan se tilrettelagt ud. Netop som DSB ryger ud i et pressemæssigt stormvejr på grund af beskyldninger om urent trav i forhold til en kritisk journalist, kommer det frem, at selskabet har ansat en ny øverste chef for kommunikation.
Men man skal nok længere tilbage for at finde baggrunden for, at DSB nu har hentet Lars Kaspersen fra Post Danmark til et job som øverste chef for kommunikation og markedsføring.
Efteråret bød nemlig på en kontroversiel bureaukonkurrence, en image-kampagne udført af Mensch uden forudgående konkurrence og en uenighed mellem marketing og kommunikation, der blev udstillet i artikler i Børsen.
Det fik salgs- og marketingdirektør Niklas Marschall til at kvitte jobbet, og nu flytter man så marketing væk fra kommerciel direktør Gert Frosts område, og lægger det sammen med kommunikation under en helt ny chef.
“Vi arbejder med “Sundt DSB” på at genvinde danskernes tillid. I det arbejde er sammenhæng i kommunikation, markedsføring og relationer vigtigt,” siger adm. dir. Jesper Lok til Jyllands-Posten.
Det er ikke lykkedes at få svar på spørgsmål fra DSB, men ifølge Bureaubiz’ oplysninger bliver der også overflyttet et antal medarbejdere fra Gert Frost til den nye afdeling. Om der skal udnævnes eller ansættes en ny marketingchef under Lars Kaspersen vides ikke.
Lars Kaspersen er 44 år og kommer fra en tilsvarende stilling i Post Danmark. Han har også en fortid i den politiske verden – og har dermed erfaringer og kontakter som Jesper Lok muligvis prioriterer højt i relation til DSBs fremtid.
Den hidtidige kommunikationschef, Jacob Høyer, fortsætter i selskabet.
Lars Kaspersen fratræder hos Post Danmark med månedens udgang. Her er pressechef Morten O. Nielsen blevet konstitueret som kommunikationschef.