DSB vælger ny partner til 4.000 reklamepladser

Peter Engholm
25@mail.dk

Tidligere på ugen valgte DSB nyt reklamebureau – nu følger en ny samarbejdspartner i forbindelse med en af landets største outdoor-aftaler.

Det er goddag-og-farvel tid hos statsbanerne i denne tid. DSB sagde farvel til samarbejdspartneren gennem 20 år, Bates Y&R, da man i mandags offentliggjorde valget af People Group som nyt reklamebureau.

Nu stopper man så et endnu et ældre samarbejde. DSB siger farvel til Clear Channel, idet DSB og goddag til AFA JCDecaux som sin nye salgssamarbejdspartner på outdoormedier.

Det er et næsten historisk skifte. Oprindeligt blev outdoor på stationer håndteret af DSB selv i Jernbane Reklameselskabet. Det blev til det DSB-ejede Transmedia – som så blev solgt til More Group, der siden blev solgt til Clear Channel. Det er første gang, at opgaven har været i udbud.

AFA JCDecaux, der er den danske del af verdens største outdoorselskab JCDecaux, overtager pr. 1. januar 2013 salget af reklamepladserne i hele landet.

Kim Axelsen, adm. direktør i AFA JCDecaux, konstaterer indledningsvist, at DSB er “en meget meget interessant og betydningsfuld partner” og tilføjer:

“Vi er stolte over, at DSB har valgt os til at varetage salget af en af Danmarks største outdoor-aftaler, der repræsenterer mere end 4.000 reklamepladser. Det er både en udfordrende og spændende opgave for os. Aftalen cementerer vores footprint som Danmarks førende outdoorudbyder med nye reklamepladser i Storkøbenhavn via S-togs-stationerne samt i resten af Danmark via de mange stationer.”

Han er af den opfattelse, at det er et medie, der kan moderniseres og i det arbejde kan han trække på erfaringer i koncernen, der håndterer jernbane-outdoor andre steder i verden. Specielt i England er der lige nu gang i en betydelig modernisering.