DSBs image er ikke blevet dårligere

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Måske kan DSB/Waterfront-historien ligefrem komme til at gavne DSB.

Ifølge en helt ny image-måling fra Yougov har DSB/Waterfront- historien foreløbig ikke haft nogle negative konsekvenser for danskernes holdning til DSB.

Og flere iagttagere mener, at sagen måske ligefrem kan vendes til noget positivt.

”Jeg tror ikke, at det her nødvendigvis behøver at blive starten på endnu en nedtur for DSB. Tværtimod tror jeg, at skandalen kan være en gave til den adm.dir, Jesper Lok. For han står med en enestående chance for at bevise, at der blæser nye vinde i DSB”, siger Lars Gylling, adm.dir. i Yougov.

Det er Jens Kofoed, tidligere formand i PR-brancheforeningen og nuværende bestyrelsesformand i kommunikationsbureauet Kreab Gavin Anderson enig i:

”Hvis Jesper Lok er dygtig, griber han den her gyldne chance for at rydde op og skabe en ’new beginning’ for DSB”.

Jens Kofoed mener dog, at det er altafgørende, at Jesper Lok følger sagen til bunds, hvis den ikke skal skade DSBs omdømme på sigt:

”Det er jo et tveægget sværd. Hvis han ikke drager de rigtige konsekvenser af undersøgelsen, når den ligger klar om en måneds tid, så skriver han sig blot ind i rækken af mislykkede topchefer i DSB”.

Wini Johansen, der er professor i erhvervskommunikation på Aarhus Universitet, siger til Børsen, at det er vigtigt, at der ikke vælter flere skeletter ud af skabene:

”Der må ikke komme flere af denne type sager ud i fremtiden. For danskerne har en rigtig god hukommelse, når det kommer til DSB og der skal ikke meget til for at vælte læsset, når man igennem mange år har haft så dårligt et image som DSB” (Børsen Mediemarked, p. 8-9).