DSBs salgs- og marketingdirektør har sagt op

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Drama i DSB? Salgs- og marketingdirektøren stopper efter et efterår med et usædvanligt forløb omkring indkøb af en imagekampagne uden konkurrence sideløbende med gennemførelsen af en bureaukonkurrence.

Det er kun et halvt år siden, at salgs-direktør Niklas Marschall også fik titlen marketingdirektør i DSB. Nu stopper han.

Internt har kommerciel direktør Gert Frost givet følgende udtalelse:

”Det er med stor ærgrelse, at jeg har modtaget Niklas’ opsigelse efter mange gode år og gode resultater i først S-tog og siden i DSB. Det er derfor med beklagelse, at vi må sige farvel til Niklas, der fortjener al den medvind, han kan få i sit fremtidige virke.”

Til gengæld forlyder det, at hans opsigelse ikke er gået stille af og er en foreløbig kulmination på en mindre vellykket proces omkring udviklingen af en imagekampagne og en bureaukonkurrence gennem efteråret.

DSB gik via kommunikationsafdelingen uden konkurrence til Mensch for at få skabt den igangværende imagekampagne. Dette skete angiveligt uden om marketingafdelingen.

Alligevel blev kampagnen en del af briefen i konkurrencen, hvor Mensch også deltog. Bureauet gled dog ud i første runde og i sidste ende valgte DSB People Group som nyt bureau.

Det mærkelige forløb har ifølge mange kilder skabt en strid mellem marketing og kommunikation – en strid, der har udfoldet gennem udmeldinger i forskellig retning,

F.eks. sagde Gert Frost i forbindelse med valget af People Group, at “jeg vil gerne slå fast, at det vi har gjort nu, er at vælge et bureau – ikke et bestemt udtryk, så nu skal vi til at arbejde med de fremtidige kampagner. Det arbejde ligger foran os i samarbejde med People Group

Uenighederne mellem marketing og kommunikation blev for alvor udstillet i Børsen for 14 dage siden, da avisen bragte en artikel under overskriften “Signalkuk på direktionsgangen”.

Ifølge Bureaubiz’ oplysninger førte artiklen i Børsen til et rivegilde på adm. dir. Jesper Loks kontor – og her trak marketing det korteste strå.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Niklas Marschall og DSB ønsker heller ikke at kommentere på oplysningerne om striden mellem marketing og kommunikation.

Niklas Marschall kom til DSB S-tog i 2007 og har blandt andet stået bag en række kundeinitiativer som cykler i toget, STV, loyalitetsklubber og andre projekter, der har medvirket til de seneste års store passagertilgang i S-tog.