DSBs store imagekampagne får kun kort levetid

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Og det fremkalder kritik, at DSB så hurtigt stopper den Mensch-skabte imagekampagne til fordel for en ny kommunikation fra selskabets nye bureau.

DSB lukker en anelse op for fremtiden, hvad angår markedsføring, i dagens udgave af Børsen. Og det, der kommer frem, mødes med kritik for at være reklamefråds.

Salgs- og marketingdirektør, Nicklas Marshall fortæller nemlig, at den igangværende og stort anlagte imagekampagne, der blev skabt af Mensch, kun får en kort levetid, før en ny kommunikation skabt af det nye bureau, People Group, tager over.

At man siger farvel til en kampagne og en ny fortælling, der har kørt i så kort tid, fremkalder kritik  og undren hos Thomas Ritter, der er professor i marketing på CBS:

”Det virker jo som ren og skær spild af penge at lancere en kampagne for at tage den af igen få måneder efter”. 

Og han fortsætter:

“Kampagnen virker som et resultat af deres sidste strategiseminar og hvorfor i alverden vi skal bruge skatteydernes penge på det, det forstår jeg ikke”.

Og Jens Kofoed, bestyrelsesformand i kommunikationsbureauet Kreab Gavin Anderson er enig i at kampagnen tages for hurtigt af:

”Når man bruger penge på en imagekampagne af sådan en størrelse, så bør man gøre arbejdet færdig. Den har jo slet ikke nået at bundfælde sig i den brede befolkning”.

Niklas Marshall tager kritikken roligt og forklarer, at den nuværende kampagne giver et billede af den opgave DSB er sat i verden for at løse, men at der mangler den direkte kommunikation til kunderne og forklaringen af, hvilken forskel DSB skal gøre for dem.

Han siger endvidere, at People Groups opgave bliver at skabe en samlet fortælling i alt lige fra, hvordan kunden oplever DSB i billetsalget, på stationen og i toget (Børsen Mediemarked, p. 8-9).