Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Webbureauet Dwarf har måttet investere i tunge udviklere, og det har kostet på bundlinjen. Men venter klar fremgang i år.

Kigger man på toppen, står der en flot vækst på næsten 25 pct. i regnskabet for web-bureauet Dwarf.

Desværre havde dværgene også vokseværk på omkostningerne – specielt på personaleomkostningerne i form af både flere folk og en vækst i gennemsnitslønnen på 11 pct. – og derfor står der også et fald i Resultat af primær drift på 59 pct. i regnskabet.

De fleste af nøgletallene har således udviklet sig negativt i skyggen af den flotte vækst. Men der er en god forklaring på det.

“Vi har bl.a. fået Kommunernes Landsforening som kunde og arbejder desuden med EDC. Det er tunge og komplekse websites baseret på Microsoft web-udviklingsplatform, og vi har derfor måttet udvide vores kompetencer med en række såkaldte .net-udviklere. D.v.s. folk der besidder en tung kompetence i Microsoft-platformen, og som typisk er ingeniør-uddannede. Det er en proces, hvor det tager noget tid at få dem kørt ind i projekterne, men den regning må vi jo æde selv. Den kan vi ikke sende videre til kunderne”, siger forretningsudviklingschef Kim Skjoldborg og tilføjer:

“Men vi er tilbage på sporet. I januar tjente vi, hvad der svarer til halvdelen af hele 2008, og vores forventning er et overskud i år på ca. 5 mio. kr., hvilket vil svare til en overskudsgrad på 15-20.

Kim Skjoldborg peger desuden på, at bureauet har investeret i at blive SKI-godkendt, hvilket er den pulje af bureauer, som det offentlige kan vælge mellem via Statens og Kommunernes Indkøbs Service.

Dwarf blev i øvrigt kendt i forbindelse med IT Factory’s konkurs, fordi bureauet var lige ved at færdiggøre et nyt site, da skandalen brød ud.

“Vi tabte et par hundrede tusind, så det er ikke noget, der har den store betydning for regnskabet”, siger Kim Skjoldborg.

Nøgletal for Dwarf

  • Bruttoavance 20,769 mio. kr. +24,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 629.364 kr. -6 pct.
  • Lønandel 75 (64)
  • Resultat af primær drift 1,345 mio. kr. -59 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club