Det er tid for trendanalyser, der forudser, hvordan det vil gå reklamemarkedet i 2012. Mindshare/Gallups trends-analyse offentliggøres den 6. december, mens Markedsføring/Megafons kommer den 16. januar.
Men allerede nu er der flere indikationer på, at der ikke vil blive nogen reklamefest i 2012.
Flere marketingdirektører udtaler sig i dag til Børsen om næste års marketingbudgetter og de udtalelser lægger sig op af den pessimisme, som topdirektørerne gav udtryk for i starten af ugen.
Den manglende optimisme bekræftes også af den første trend-analyse, der kom fra svenske Instituttet för reklam- og mediestatistik (IRM), der i starten af måneden estimerede en vækst på omkring 2 procent.
Det generelle billede er, at de største annoncører vil sænke eller i hvert fald ikke øge marketingbudgetterne i 2012. Især vil telebranchen holde igen og bruge færre reklamekroner efter de senere års priskrig, lyder det fra både Telia, Telenor og TDC, mens firmaer som SAS, Arla og DSB melder om nulvækst i budgetterne.
Kun på spilmarkedet, der skal ud på et liberaliseret marked fra 1. januar, meldes om øgede markedsføringsbudgetter. Ifølge adm.dir. Thomas Bertelsen fra mediebureauet OMD, betyder det, at man generelt kan forvente en vækst på et par procent.
Imidlertid regner Danmarks Statistik med en inflation på 2,8 procent, så reelt bliver der tale om et lille fald i annoncemarkedet.
Det er den internationale økonomiske usikkerhed, der betyder, at marketingafdelingerne har svært ved at få lov til at øge budgetterne.
“Vi skal kæmpe lidt mere for at fastholde vores budgetter i den interne prioritering. Det er jo den klassiske med, at det er relativt nemt at finde besparelser på marketingbudgetterne i løbet af året. På den vis skal vi være dygtigere til at forklare, hvorfor marketing er en god investering. På den vis skal vi være dygtigere til at forklare, hvorfor marketing er en god investering”, siger Henrik Biilmann, category director i Arla.
De pessimistiske forventninger til størrelsen af marketingbudgettet, kan betyde, at de sociale medier bliver et – endnu større – alternativ til traditionel markedsføring.
“Der er ingen tvivl om, at de traditionelle medier vil komme under pres til fordel for de nye digitale medier”, mener DSB’s marketingdirektør Steen Koch. Også Carlsbergs Kirsten Ægidius melder ud, at de kommer til at bruge de nye medier mere end de traditionelle (Børsen, p. 46).
Pandora-smykker billigt til salg på outlets
Pandora har planer om at sælge udgåede smykker til nedsat pris på nettet og via outlets.
Udover at de danske guldsmedebutikker mener, at det vil genere butikkernes salg, at der kommer billigere smykker på markedet, så mener også den internationale brand-ekspert Martin Roll, at det er en dårlig ide:
“Pandora har kun eksisteret i få år, og det er meget tidligt for et brand at begynde med en outlet-strategi. Selv om der blot er tale om udgåede smykker, så skal Pandora passe på med at sælge dem via internettet, for der kan hurtigt brede sig en forståelse af, at Pandora kan købes billigt på nettet. Det er skidt for et brand, som på sin vis stadig er under opbygning” (Berlingske Business, p. 8).