E-handel skal hjælpe fysiske butikker

Peter Engholm
25@mail.dk

Jyske Ball Group åbner 25 nye butikker inden for sit Zizzi-koncept og investerer samtidig et større millionbeløb i ny e-handel. Men håndterer selv markedsføringen.

Der findes flere skoler – eller religioner, hvis det er med dén på – inden for e-handel og fysiske butikker; nogle virker nærmest skræmt ved udsigten til at slippe tøjler løs online, andre lægger tilsyneladende alle æggene i den virtuelle kurv, mens nogle placerer sig et sted midt i mellem.

I denne sindige placering finder Ball Group – med hovedsæde i Billund og med 120 konceptbutikker i 5 lande – der har sat et “større millionbeløb” i nyt e-handelskoncept – en investering, der komplementerer åbningen af yderligere 25 butikker i år.

“Trods ugunstige markedsforhold stiger vores detailomsætning, både i kraft af ekspansion og øget salg i de eksisterende forretninger. Tilføjelsen af e-handel kan accelerere væksten yderligere, idet vi når ud til en online-målgruppe, som vi i dag ikke er i kontakt med,” siger Kuno Kildetoft, der har det overordnede ansvar for Ball Groups nyoprettede e-handelsorganisation.

Ball Group, der bl.a. er nordisk markedsleder inden for plus size fashion, har ikke hidtil tilbudt e-handel. Nu er man i luften med en webudgave af butikskonceptet Zizzi, der med tiden også kan overføres til koncernens øvrige brands.

“At gå ind på e-handelsområdet har for os i høj grad været et spørgsmål om den rette timing og at gøre tingene på den rigtige måde. De seneste undersøgelser har vist, at forbrugerne i vores segment i stigende grad handler på nettet,” siger Kuno Kildetoft.

Timing og at gøre tingene rigtigt lyder som en dårlig undskyldning for ikke at have været ude noget før …

“E-commerce er ikke nyt, men vi har ikke været længe undervejs med løsningen – 12-15 måneder i alt. Vores ambition er ikke at flytte kunderne fra gade til sofa, men derimod at e-handlen skal supplere vores butikker. Vi lancerer en multibrandstrategi, men konceptet for vores butikker fortsætter uændret,” siger Kuno Kildetoft.

Ball Groups nye løsning er leveret af Chainbizz, der har specialiseret sig i udvikling, integration og design af e-handelsløsninger til butikskæder. Men derudover forventer Ball Group ikke yderligere bistand udefra:

“Vi er gået beskedent ud ved først at teste tingene af, før vi skalerer op. De første tre uger har været overvældende, både hvad angår interesse og salg, og har givet os anledning til at rette fejl. Nu går vi større ud, men fordi vi i vores mere end 55 danske butikker har så store en kundedatabase og så godt et brand, kan vi “nøjes” med at informere dem om online-delen. Dertil kan vi få nye nye kunder via e-handlen, men det er ikke en indsats, der behøver bureaubistand,” siger Kuno Kildetoft.