Ebay vælger nyt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Online auktionshuset, der omfatter både BilBasen og DBA, har en overgang kørt to parallelle pitches. Nu er den ene afsluttet.

Det er ikke branchens største overraskelse, som netop er annonceret. eBay har valgt at indgå samarbejde med PHD. Det hidtidige bureau, Mediacom, har ikke deltaget i konkurrencen, og ifølge Bureaubiz’ oplysninger har de fleste andre mediabureauer også meldt fra.

eBay er i gang med en omfattende bureauproces, der er tæt forbundet med en række nye initiativer, der skal opretholde positionen som “danskernes foretrukne handelsplatform” og samtidig sikre, at koncernens brands opleves som relevante.

Til at gå et spadestik dybere i processen end “blot” at finde nye bureauer entrerede eBay med Hestbæk Consult, bureaukonsulenterne, der udover at køre bureaukonkurrencen for de kreative bureuer også har bistået med rådgivning om, hvordan virksomheden bedst indretter sin bureaustruktur i forhold til løsningen af de fremtidige opgaver.

Robert/Boisen & Like-minded, DDB og Halbye Kaag JWT dyster i øjeblikket i finalen om at blive eBay Danmarks nye reklamebureau – så det betyder under alle omstændigheder et farvel til eBays nuværende bureau, 727 Communication.

Nikolaj Larsen, marketingchef hos eBay Danmark, er ifølge en pressemeddelelse “begrejstret for valget af PHD”:

“Vi er i sagens natur en digital virksomhed, og vi ledte efter en bureaupartner, der udviste stor forståelse for en forretning og en handelssplads, der er digitalt forankret. PHD var meget overbevisende på denne front samtidigt med, at vi har fået et solidt senior-team, der arbejder indsigtsbaseret og har en stærk strategisk kompetence.”

Hos PHD formulerer adm. direktør, Nini Roed Andersson, sin glæde lidt anderledes i pressemeddelelsen:

“eBay er en særdeles interessant samarbejdspartner. De opererer på et datadrevet marked, hvorfor vi kan arbejde med intelligent målretning. Vi tager altid udgangspunkt i kundernes forretningsmål, og eBay navigerer, som de fleste digitale virksomheder, efter realiseret respons på dagsniveau. Derfor er det selvfølgelig meget tilfredsstillende, at vi bliver vurderet som den bedste partner, når målet er, at drive en digital forretning effektivt.

Med den aktuelle afgørelse betyder det, at PHD har trukket sig sejrrigt ud af de seneste fem pitches, som bureauet har deltaget i – udover eBay drejer det sig om Boligsiden, Mars, L’Oreal og Sony Mobile.