Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

9 reklamebureauer og 8 mediabureauer blev nomineret til årets Advertising Effectiveness Award, hvor juryen konstaterer, at kreativitet er ”ufattelig vigtig for ROI”. Saatchi, Partners, OMD og PHD fik hver to nomineringer.

Jesper Kunde har altid distanceret sig i forhold til den øvrige reklamebranche ved at sige, at han “skaber resultater – ikke priser”. Han har også konsekvent holdt sig væk fra brancheforeningen DRRB, men foreningens Advertising Effectiveness Award (AEA) vil han dog godt deltage i.

Og det har i år givet en plads på shortlisten, der i alt tæller 10 kamapgner. Til gengæld må han leve med, at juryen i år ledsager shortlisten med bemærkninger om, at kreativitet og god kommunikation virker.

Jury-formanden H. C. Madsen kalder i Børsen “den gode kreative idé for ufattelig vigtig – også når det drejer sig om effektivitetsord som return of investment (ROI) og salg”, mens jurymedlem, professor Suzanne Beckmann siger til avisen:

“En af mine kæpheste i AEA er at kigge på, om der kan være andre faktorer end god kommunikation, der forklarer et succesfuldt resultat. For eksempel priskampagner. Efter at have læst alle casene igennem, kan jeg konstatere, at det ganske ofte er den gode reklame eller smart brug af medierne, der gør en forskel for virksomhederne”.

28 kampagner deltog i konkurrencen i år, og 10 kom på short-listen med bemærkningen om, at niveauet var meget højt. Listen tæller 9 reklamebureauer og 8 mediabureauer og skal man tale om topscorere, så bliver det Saatchi & Saatchi, Wibroe, Duckert & Partners, OMD samt PHD, der hver opnåede to short-liste placeringer.

Saatchi & Saatchi for:

  • Sony Ericsson (Caroline Wozniacki) samme med Mediaedge:cia
  • Quiksilvers Dynamite Surfing sammen med GoViral.

Wibroe, Duckert & Partners for:

  • Synoptik sammen med Carat
  • Cybercity sammen med OMD

OMD blev herudover nomineret for:

  • Ota sammen med BBDO.

PHD er blevet nomineret for:

  • Neutral – Allergiekspert sammen med Kunde & Co
  • Carlsberg Pilsner sammen med &Co

Hertil kommer så:

  • Bates Y&R for Lantmännen (uden mediabureau)
  • Metaphor sammen med Advice for Sundhedsstyrelsens Transplantationsgruppe (uden mediabureau).
  • Inkognitocph.com for Fitness World sammen med Syntese Mediabying.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club