FIFA-skandalen: Adidas genovervejer sponsorat

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Sportsproducenten har været sponsor for FIFA i 40 år, og kontrakten løber til 2030.

Adidas kan være på vej ud af deres FIFA-sponsorat på baggrund af de mange sager om korruption. Det skriver Børsen.

Historien bygger på et interview, som adm. direktør i Adidas, Herbert Hainer, har givet til den tyske erhvervsavis Handelsblatt. Han siger, at hvis ikke FIFA får kontrol over de mange skandaler, “vil vi overveje alternativer til at sponsorere FIFA.”

Sponsoratet har løbet i 40 år og ifølge Børsen løber den nuværende aftale til 2030.

Også andre FIFA-sponsorer som Coca-Cola og Visa har været kritiske som følge af korruptionsskandalerne i FIFA.

Udsigten til, at det lykkes at reformere FIFA møder dog skepsis hos Jens Sejer Andersen. Han er international direktør i Play the Game – en uafhængig organisation, som arbejder for mere demokrati og mindre korruption i sportens verden og siger til Børsen:

“Det er meget svært at spå om FIFAs chancer. Det kræver en udrensning, der er så grundig, at det er svært at forestille sig, at FIFA kan klare den alene.”

Desuden siger han til avisen, at de sponsorer, der kritiserer FIFA også burde tage konsekvenserne:

“Det er en gratis omgang for de store sponsorer at kræve reformering af FIFA, hvis ikke de er villige til at lægge pengemagt bag.”

Børsen, p. 22.