To år efter Egmont blev anmeldt for skjult reklame på en Anders And-forside, lavet i samarbejde med Den Blå Planet, er der faldet en afgørelse i sagen.
I 2015 blev Egmont Publishing Kids, en forhenværende chefredaktør for Anders And og Den Blå Planet politianmeldt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at publiceret en forside med skjult reklame. Det skriver Mediawatch.dk.
Nu, to år senere, er der faldet en afgørelse i sagen. Rigsadvokaten, som er en del af anklagemyndigheden, oplyser at Egmont skal betalte 60.000 kr. i bøde samt have konfiskeret midler for 29.600 kr. Den Blå Planet har også fået udstedt en bøde på 60.000 kr., imens Anders Ands tidligere chefredaktør skal betale 15.000 kr. i bødeforlæg.
Omtalte forside, der blev bragt tilbage i 2013, viste nevøerne Rip, Rap og Rup, som sad ovenpå en hammerhaj, imens Onkel Anders holder fast i hajens hale. Nederst på siden fremtoner Den Blå Planets bygning.
Det fremgår ingensteds at der er tale om en annonce, hvilket fik Forbrugerombudsmanden til at reagere, da han vurderede, at der var tale om et brud på markedsføringsloven, der formener skjult reklame målrettet børn og unge.
Rigsadvokaten har i øvrigt lagt særlig vægt på, at målgruppen er børn og unge, der er særligt sårbare.
Egmont Publishing har været ude at udtale, at man accepterer Rigsadvokatens afgørelse, vedkender sig det fulde ansvar samt beklager brugen af skjult reklame, der ifølge kommerciel direktør, Frank Vilstrup, ikke har været bevidst.
“Vi skal selvfølgelig følge reglerne og være vores ansvar ekstra bevidst, når der er tale om børn, derfor betaler vi også bøden,” siger han til Mediawatch.
Det er første gang, at Egmont er blevet politianmeldt og idømt bøde for skjult markedsføring.