Af Peter Engholm 25@mail.dk

En ny platform, Spacerebels, forbinder – som en slags Airbnb for butikker – designere og fysiske butikker med hinanden i fem europæiske storbyer. Konceptet er dansk - og nyt - og det er bureau-partneren også.

I slutningen af 2012 stoppede Thomas Weikop som COO i Creuna – med ønsket om fremover at innovere og forandre mere, og ikke kun rådgive, men også udføre. Kort tid efter var han med til at stifte MyTrnd, der i dag er et globalt showroom for 3.000 modebrands.

Nu følger så Spacerebels.com, der er mere end blot en videreudvikling af MyTrnd. Spacerebels formidler udlejning af butiksplads til designere i kortere eller længere perioder.

”Spacerebels sørger for, at designere af tøj, kunst og brugskunst kan få deres varer ud i vinduer, på hylder og stativer i de rigtige butikker, som matcher designerens brand. Og butikkerne kan – med minimalt tidsforbrug og uden økonomisk risiko – præsentere nye brands, tage varerne ind på hylden og se om det virker,” siger Thomas Weikop, der er medstifter og adm. direktør i Spacerebels.com.

Konceptet formidler kontakten mellem de foreløbig 1200 designere og 250 butikker i hhv. København, London, Stockholm, Amsterdam og Barcelona – og tager fem procent af det aftalte lejebeløb.

”Spacerebels.com er en slags ‘airbnb for butikker’, og forhåndsinteressen har været så stor. Det er et tydeligt tegn på, at vi rammer et behov i markedet, som ikke hidtil har været dækket,” siger Thomas Weikop.

Det dansk-udviklede koncept gik i luften 1. september og har fra begyndelsen haft et bureau tilknyttet – med forventningen om at langt samarbejde.

”Vi valgte det nye københavnske bureau, Entry, stiftet af de tidligere TBWA-folk, Lennart Fenger og Tom Olsen – jeg arbejdede i sin tid sammen med Tom hos Lintas. Entry har ikke kun stået for navn og logo, de kommer til at hænge med hele vejen og hjælpe os med en række problemstillinger. Vi skal bl.a. have en kreativ platform og film,” siger Thomas Weikop.

Spacerebels deler bestyrelse med MyTrnd, der bl.a. tæller Cecilie Christensen, Elle Danmark, og Thomas Klausen, adm. direktør hos Dansk Mode og Tekstil. For nylig er Martin Lindegaard, direktør for Brandhouse Customer Relations, fomand og bidrager med bl.a. kompetencer inden for forretningsstrategi, digitalt servicedesign, kunderelationer og internationale markeder.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club