Fra togrejser og busbilletter til firmaslips og kitler
Det blev kun til halvandet år hos DSB.
Fremover skal Steen Koch ikke markedsføre rejser – derimod skal han udvikle og markedsføre tøj til for eksempel rejsebranchen.
Kwintet er nemlig et især nordisk, men også globalt firma inden for arbejdstøj: Med egne brands, som massevare, og med uniformstøj til virksomheder.
Blandt de mest kendte uniformskunder er McDonald’s; først som en kontrakt med McDonald’s i Sverige, nu med en halv million stykker tøj årligt til McD-franchises rundt i verden. En anden kæmpekunde er Sodexo (hjemmepleje, børnepasning, kantiner m.m.).
“Vi leverer også for eksempel kitler til sygehusvæsenet, uniformer til luftfartsselskaber, til boreplatforme,” fortæller Steen Koch om sit nye arbejdsfelt. Hans titel bliver Global Vice President marketing & innovation.
Forlod DSB lige før struktur-ændring
Officielt har han forladt DSB, men der er stadig nogle ting der skal afsluttes hos DSB.
Afskeden med DSB kom, kort tid inden trafikselskabets store strukturændring blev offentliggjort af den nye DSB-direktør. Steen Kochs marketingdirektør-post er gået til hidtidig salgsdirektør Niklas Marshall, som skal lede både salg og marketing. Men Steen Koch afviser, at jobskiftet har noget sammenhæng dertil:
“DSB og jeg skilles som gode venner. Jeg var der halvandet år, men når man får sådan en mulighed, så må man slå til,” siger han.
“Jeg bliver fra 1. juli en del af den globale ledelse med ansvar for marketing og innovation, for alle brands, det vil sige også produktudvikling. Kwintet er sammensat gennem mange opkøb, hvor det er vigtigt at forstå og udnytte de synergier.”
Steen Koch kom til DSB efter en årrække hos Kellogg’s. Før det var han i ti år hos SCA – altså store internationale virksomheder inden for consumer-mærkevarer. Kwintet har sit hovedkontor i Malmö, med kontorer flere steder i Europa.