Af Peter Engholm og Finn Graversen

Spkter er navnet på et nyt Viborg-bureau med en lille håndfuld gode kunder og lige så mange medarbejdere. En af de to direktører er Jørgen Hansen, kendt fra Par No. 1 og Paratt.

Den, der lever stille, lever godt. Og reklamebureauet Spkter har levet stilfærdigt de seneste par måneder, siden stiftelsen i oktober. Viborg-bureauet har to direktører; Jørgen Hansen og Søren Pedersen. Førstnævnte er den mest kendte af de to i branchen – som øverste chef for hedengangne Par No. 1 og direktør i efterfølgeren Reklamebureauet Par No. 1. Men det er sidstnævnte, der ifølge Erhvervs & Selskabsstyrelsen tegner bureauet.

”Vi har 4-5 gode kunder – spredt over det hele, både branchemæssigt og geografisk. Vi hjælper dem ganske enkelt med deres kommunikation, hvad enten det er skoler eller it-virksomheder,” siger Søren Pedersen.

I Aalborg var der Shrpa, og I hedder Spkter – skyldes det jysk påholdenhed eller noget domæne-relateret, at I sparer e’et væk?

”Det var en medarbejder, der kom på ideen med Spkter. Og e’et hører du heller ikke. Med Spkter fortæller vi, at vi er bredt orienteret og ikke forbeholdt én speciel slags kunde,” siger Søren Pedersen.

Apropos medarbejdere – I er ifølge hjemmesiden fem medarbejdere. På to måneder. Hvad er jeres vækstmål?

”To af dem er nu ikke fuldstidsansatte. Og det er ikke for størrelsens skyld, at vi gør det her. Vi skal ikke være store, men følge med tiden og opgaverne. Skulle der komme større opgaver ind, så har vi et korps af freelancere, vi kan – og vil – trække på. Frem for at have fastansatte, som vi er nødt til at bruge uanset opgavens karakter, så kan vi med freelancere finde de bedste til den enkelte opgave – og i øvrigt få input udefra. Det er et velkendt koncept,” siger Søren Pedersen og sammenfatter eventuelle vækstmål således:

”Selv om vi har kunder over hele landet, så har vi benene plantet i den jyske muld. Vi skal helst bare være en god forretning.”

Og det kan lyde som en sund tilgang til bureaudrift. Også med henblik på direktør-kollegaen Jørgen Hansens nære fortid.

I 2009 fremlagde Par No. 1 – med Jørgen Hansen i front – et regnskab, der med en fremgang på over 50 pct. i bruttoavance gav en placering som Danmarks 6. største reklamebureau. Og overskuddet var på 4,5 mio. kr. Det var det sidste positive regnskab, for året efter var underskuddet 8 mio. kr. – og yderligere et år efter gik bureauet konkurs.

To viborgensiske rigmænd overtog aktiviteterne, og Jørgen Hansen var også med i Reklamebureauet Par No. 1. Det første år gav et underskud på 4,4 mio. kr., og i 2013 blev det fusioneret med et andet Viborg-bureau, Attention. Det fortsatte under navnet Paratt – men kun et år. Efter et underskud på 1,4 mio. kr. solgte man i dette forår aktiviteterne til GB Grafisk, og ændrede navn til Administrationsselskabet 15. maj 2014 – og tre uger efter gik dette selskab konkurs.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club