Electrolux opfordrer til at vaske mindre i ny kampagne

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Electrolux, der bl.a. producerer vaskemaskiner, vil have os til at vaske færre gange og på lavere temperatur. Det er hovedbudskaberne i en ny kampagne, der er baseret på en undersøgelse af 12.000 europæeres vaskevaner. Bag kampagnen står danske Essencius og den svenske del af Isobar.

En ny kampagne skal få danskerne og svenskerne til at ændre vaskevaner. Vi vasker nemlig både tøjet for ofte og i for varmt vand – og det går ud over tøjets holdbarhed. Det viser en ny tværeuropæisk undersøgelse foretaget af Electrolux, der producerer vaskemaskiner og andre husholdningsapparater. 

Undersøgelsen kortlægger 12.000 europæeres – herunder 1000 danskeres – vaskevaner. I rapporten ‘The truth about laundry’ slår Electrolux fast, at vi er låst fast i forældede vaskevaner, der både forringer levetiden af vores tøj og skader miljøet. Det er udgangspunktet for Electrolux’ nye kampagne, ‘Make it last’, som er ved at blive foldet ud.

Kampagnen er lavet i samarbejde med danske Essencius og den svenske del af Isobar, og handler grundlæggende om kærlighed til tøj.

Vanessa Butani, der er director of sustainability i Electrolux Europe, mener, at det er en ny tilgang for en hårdhvidevareproducent at bruge kærligheden til tøjet som argument for at vaske ved lavere temperatur – fremfor ved at vise, hvor mange penge man kan spare.

I en pressemeddelelse siger hun, at der er brug for en ny fortælling, hvis man faktisk vil ændre folks vaskevaner. Omdrejningspunktet i kampagnen er derfor konkrete råd til, hvordan man kan få tøjet til at holde længere. 

”Vask mindre, brug dit tøj mere mellem hver vask og gør 30 grader frem for 40 grader til normen, når du vasker, hvis du vil skåne dit tøj og miljøet. Gør du det, kan du både få dit yndlingstøj til at leve længere, du behøver ikke købe så meget nyt tøj, og vi kan beskytte vores miljø,” lyder det i pressemeddelelsen fra Vanessa Butani.

‘Make it last’-kampagnen er del af Electrolux’ overordnede strategiske ’Better Living’-univers, og vil fortsætte med fokus på vask igennem 2021 og 2022. Den kører på TV, advertorials og Facebook/Instagram i Danmark og Sverige.

Senere bliver kampagnen udfoldet med en pressedel, en influencerkampagne med influencerne Johanne Kohlmetz, Cille Fjord og Emma Martiny, og et samarbejde med secondhand-kæden PRAG, der skal være med til at starte en samtale om bæredygtighed.

TV-spot fra Electrolux