Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Expert, der også rummer Punkt1, har hidtil brugt Envision som en alt omfattende samarbejdspartner. Det samarbejde afvikles nu.

Alt har flasket sig for Envision i det seneste regnskabsår, der sluttede 30. september, og derfor kunne bureauet i går fremlægge et kanon-regnskab.

Men bureaumarkedet er ubønhørligt og derfor rummede beretningen også lidt malurt. I indeværende år forventer man et reduceret overskud på 20 pct. Forklaringen er, at man skal afvikle samarbejdet med Expert.

“Mit bedste bud er at vi reducerer med ca. 20%, primært fordi vi skal afvikle Expert i løbet af året. Expert trækker alt til Norge. Jeg har budgetteret at det bliver en dyr exit for os, da Expert er en meget stor kunde. Expert består jo både af Expert, Punkt1, Lysmesteren og Elplus – og vi fungerer i dag som både marketingafdeling og reklamebureau i såvel Danmark som Norge,” siger adm. dir. Mona Juul.

Hun vil ikke udtale sig om, hvilke konsekvenser, det får for bruttoavancen. Der er dog ingen ærgrelse hos hende.

“Det har været rigtig sjovt at arbejde for Expert, og vi har lavet mange sjove ting – bl.a. i Norge, og vi har vidst fra start, at dette ville ske – vi vidste bare ikke hvornår. Derfor har vi været forberedt. Men det er så stor en kunde, at samarbejdet ikke kan afvikles uden konsekvenser,” siger Mona Juul.

Hun fortæller videre, at det på personale-siden har kunnet begrænses til tre opsigelser.

“Jeg ser vores regnskab som et år, hvor det hele ramte rigtigt. Det kan man ikke regne med at gøre år efter år, og vi var som sagt forberedt på, at Expert på et tidspunkt ville smutte, så det tager vi i stiv arm,” siger Mona Juul.

Expert er en virksomhed, der står foran betydelige forandringer på det danske marked, hvor man forbereder sig på åbningen af en række nye super varehuse, der skal konkurrere med Elgiganten. Der er således stort fokus på omkostninger, og i den sammenhæng samler man al markedsføring hos det norske bureau Schjærven.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club