Af Peter Engholm, journalist
Klip fra vinderfilmen hos U/Nords "Bureau for en uge"

Gymnasiet U/Nord i Helsingør var ”bureau for en uge” med input fra award-vindende danske bureauer. Og eleverne betalte igen med gode ideer.

Hvordan giver man fans mulighed for at gøre opmærksom på fraværet af menneskerettigheder i Qatar under herrernes fodbold-VM, der begynder i denne måned?

Ved at have et budskab på indersiden af de trøjer, tilskuerne har på. Vel inde på stadion vender tilskuerne vrangen ud på trøjerne, der har budskaber rettet mod krænkelserne i Qatar. Sport og politik er to sider af samme trøje.

Det var ideen bag vindercasen, da 140 gymnasieelever på U/Nord i Helsingør arbejdede som bureau med temaet fodboldfans for menneskerettigheder – med DBU, Unesco og Amnesty som ”kunder”.

I projektet ’bureau for en uge’, som Michael Frederiksen og bureauet Frederiksens har udviklet, blev eleverne undervist af awardvindende og på anden vis markante bureauer: Virtue, CPH Strategy og Plotworks samt Accenture Song, Orchestra, Marvellous, Nørgård Mikkelsen og Brand Directors. Bureaubiz omtalte optakten til projektet.

Allan Andreasen, CSO og partner i Plotworks, brugte en god bid af tre dage på ‘bureau for en uge’. Og det er der flere grunde til:

”Programmet var ekstraordinært godt, underviserne var i topklasse, og så var der tydeligvis elever, der ikke sad bagerst i lokalet med hovedet nede i mobilen, men som havde sat sig ind i briefen og begivenheden.”

Vindere opfordres til at søge ind i branchen
Vindergruppen med casen ‘Vendetrøjen’ bestod af Julie Falk Larsen, Mille Bundegaard Erlandsen, Olivia Hovej Pedersen og Tessa Balle Perez. Og med et nik i deres retning uddyber Allan Andreasen:

”Der er mangel på talent i vores branche, og dette er en investering. Jeg opfordrede alle fire vinderteams til at søge praktikplads hos os. Også uden for vinderlisten var der stærke bidrag, bl.a. en idé om at bruge grønsværen som en stor greenscreen – måske ikke så spillerne dribler mellem ligkister, men det er godt tænkt. Vinderholdet på fire piger ville vi uden tvivl tilbyde en læreplads, hvis en eller flere af dem en dag søger i vores retning. Indsigten, ideen, klipningen, det visuelle – alt var på et højt niveau.”

De tre øvrige vinderteams leverede disse ideer:

  • VM-dåseøl med navne på – vel at mærke navne på migrantarbejdere.
  • Indsamle bolde fra fodboldklubber, få boldene signeret af migrantarbejdere og give dem til trængende børn.
  • Crowd-funding app til indsamling til gavn for arbejderne i Qatar.

Filmene kan af ophavsretsmæssige årsager ikke vises offentligt.

Vinderideer ville kunne videreudvikles med bureauer
Hos U/Nord siger vicedirektør Tanja Bundesen om projektet:

”Vi vægter samarbejde med erhvervslivet højt. Det er vigtigt, at det, eleverne lærer og producerer, også er anvendeligt i det virkelige liv. Så dette projekt var oplagt, for det var tydeligt, at eleverne har haft stor glæde af at arbejde med noget virkelighedsnært for nogle interessante organisationer. Vi er UNESCO Verdensmålsskole, så her spiller projektets fokus på grundlæggende menneskerettigheder også godt sammen med den overordnede undervisning.”

Michael Frederiksen, der står bag projektet, oplyser, at bureauer har vist interesse for både ideerne og talentmassen og tilføjer:

”Vinder-ideerne og en del af de shortlistede ideer ville kunne videreudvikles sammen med bureauer og kunder. Eleverne blev motiveret, og det gav resultater: 33 casefilm med alt fra story doing i fodboldmiljøet til helt nye forretningskoncepter.”

Han tilføjer, at et nyt gymnasieprojekt med 350 elever er undervejs.

bureau for en uge u/nord jury

Juryen, der bedømte elevernes arbejder – fra venstre: Preben Meyer, projektansvarlig, U/Nord, Tina Bundesen, vide-direktør, U/Nord, Tine Bonde Rasmussen, Kampagne og events, Amnesty International Denmark, Kanita Aref, fuldmægtig, UNESCO, Allan Andreasen, Partner og Client Executive, Plotworks, Andreas Høj, Head og Policy & Strategy, DBU og Michael Frederiksen, Founder & Event Producer, Uddannelsesbureauet, Frederiksens

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club