I forgårs åbnede ComputerCity i Lyngby, ved Lyngby Station. Det gik selvfølgelig ikke stille af sig – med flere gode slagtilbud og en opvarmning allerede aftenen forinden med rød løber, fakler m.v.
Om morgenen på vej til arbejde kørte jeg lige forbi for at se, om slagtilbuddene havde givet pote. Det havde de. Der var en kø så lang øjet rakte. I vinterens første frostmorgen stod de forventningsfulde kunder skuttede sig.
Jeg vil skyde på, at flere hundrede havde lagt vejen forbi den nye butik. Og forståeligt nok. Detailhandlen meddelte i denne uge, at man har købt bedre ind, så der i år ikke bliver et før-jul udsalg a la sidste år. Så skulle der købes julegaver som slagtilbud, så var det nu.
Men ComputerCity var ikke de eneste på pletten denne morgen ved Lyngby Station. Elgiganten havde også hørt om ComputerCitys tilbud, og hvad gør man så i en tid, hvor krisen kradser, og alle kneb tilsyneladende gælder?
Jo, Elgiganten sendte deres egen bus afsted og parkerede den ved den lange kø foran ComputerCity. Salgspersonale fra Elgiganten steg ud af bussen og forkyndte budskabet om “lige meget hvor gode slagtilbud, Computer City har, så kan vi gøre det endnu billigere”.
Og mange af de efterhånden forfrosne kunder i ComputerCity-køen betænkte sig da heller ikke. De stormede mod den varme bus fra Elgiganten, der blev fyldt op på to min. for derefter at køre til Elgigantens store butik i Gentofte.
Kontante metoder, skulle man mene, men hos Computercity er ikke umiddelbart rystet over, at konkurrenten – helt bogstaveligt – kaprer kunderne. Episoden tages med ophøjet ro:
“Vi lægger ikke noget i det. Vi har jo meget forskellige måder at markedsføre os på. Vi er bare meget glade for at åbne butik i Lyngby – og med hensyn til Elgigantens initiativ, så var Computercitys personale udrustet med vandpistoler, så de kunne “forsvare” sig,” siger vicedirektør Susanne Larsen fra Computercity.