Af Pia Mahnfeldt

Krisen klør – og Elgiganten kradser kunder til sig. Også selv om det kræver, at man står tidligt op for at kapre kunder fra konkurrentens tilbuds-kø.

I forgårs åbnede ComputerCity i Lyngby, ved Lyngby Station. Det gik selvfølgelig ikke stille af sig – med flere gode slagtilbud og en opvarmning allerede aftenen forinden med rød løber, fakler m.v.

Om morgenen på vej til arbejde kørte jeg lige forbi for at se, om slagtilbuddene havde givet pote. Det havde de. Der var en kø så lang øjet rakte. I vinterens første frostmorgen stod de forventningsfulde kunder skuttede sig.

Jeg vil skyde på, at flere hundrede havde lagt vejen forbi den nye butik. Og forståeligt nok. Detailhandlen meddelte i denne uge, at man har købt bedre ind, så der i år ikke bliver et før-jul udsalg a la sidste år. Så skulle der købes julegaver som slagtilbud, så var det nu.

Men ComputerCity var ikke de eneste på pletten denne morgen ved Lyngby Station. Elgiganten havde også hørt om ComputerCitys tilbud, og hvad gør man så i en tid, hvor krisen kradser, og alle kneb tilsyneladende gælder?

Jo, Elgiganten sendte deres egen bus afsted og parkerede den ved den lange kø foran ComputerCity. Salgspersonale fra Elgiganten steg ud af bussen og forkyndte budskabet om “lige meget hvor gode slagtilbud, Computer City har, så kan vi gøre det endnu billigere”.

Og mange af de efterhånden forfrosne kunder i ComputerCity-køen betænkte sig da heller ikke. De stormede mod den varme bus fra Elgiganten, der blev fyldt op på to min. for derefter at køre til Elgigantens store butik i Gentofte.

Kontante metoder, skulle man mene, men hos Computercity er ikke umiddelbart rystet over, at konkurrenten – helt bogstaveligt – kaprer kunderne. Episoden tages med ophøjet ro:

“Vi lægger ikke noget i det. Vi har jo meget forskellige måder at markedsføre os på. Vi er bare meget glade for at åbne butik i Lyngby – og med hensyn til Elgigantens initiativ, så var Computercitys personale udrustet med vandpistoler, så de kunne “forsvare” sig,” siger vicedirektør Susanne Larsen fra Computercity.

Kommentarer

  1. Jeg synes respekten tilfalder Susanne Larsens kommentar til Elgigantens stunt “Vi har jo meget forskellige måder at markedsføre os på.”. Godt positioneringsarbejde!

  2. Mega fedt lavet, stod selv i køen. og elgiganten var rigtig gode. de var ligeglade med at computer city stod od sprøjtede vand på dem, de smilte og var helt på. kan godt forstå de folk der tog med elgiganten, jeg gjorde det ikke selv, da jeg ville have en pc, og elgiganten var fair nok at sige at de ikke kunne matche på den pc. men fuck det var cool lavet. stor respekt herfra, fri konkurrence var da til stede, selvom computer city var lidt pigesure 🙂

  3. Hvorfor er det kun Elgigantens medarbejdere, der ytrer sig her med kommentarer ???

  4. Nu er spørgsmålet så om el-giganten kan levere varen.
    Jeg har købt og betalt en var for over en måned siden og endnu ikke fået leveret.
    Hører i øvrigt ikke fra el-giganten, skal selv tage kontakt.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club