Elgigantens nye logo ligner dét fra SVT Play, det gamle fra TV2 Play, det gamle Excel-logo fra Mac, hvis endelig det skal være, samt – for de mere pernitne – det nye logo fra Spies.
Kritikken er ikke ny for Elgiganten, for processen har været i gang længe – og allerede for et over et år siden testede kæden logoet på Facebook, ligesom kommentarer på bl.a. Bureaubiz gjorde opmærksom på lighederne.
Og kommentarerne er øget i antal i denne uge, hvor Elgiganten – med helsides dagblads-annoncer og en film, der kan ses forneden – har markeret, at ”Vi har fået nyt logo!” – på nordisk plan, oven i købet. Hjemmesiden forklarer:
”Vi har talt meget, og vi har talt højt om lave priser – men vi kan så meget mere! Det markerer vi ved at samle os under et nyt fælles symbol sammen med vores nordiske søsterbutikker i Norge, Sverige og Finland. Det betyder samtidig, at vi kommer til at sætte endnu mere fokus på vores vigtigste aktiv – dig!”
Det ”meget mere” består tilsyneladende i at finde et fælles symbol. Om danske forbrugere så formår at værdsætte, at bl.a. finske butikker nu også får et ’v’ lagt ned, må stå åbent. Det samme gælder meldingen om, at denne ensartethed i sig selv vil udløse øget kundefokus.
Måske vil danskerne mest af alt finde Elgigantens nye logo betryggende – al den stund, at der er noget velkendt over det.
Hos e-Types maner partner og direktør, Rasmus Ibfelt, til en vis tilbageholdenhed, når det gælder lighedsleg med logoer:
”Logoet er – sammen med bl.a. typografi, billedstil og farver – blot én ud af mange ingredienser i en visuel identitet. Det kan virke gammeldags at fokusere alene på logoet,” siger Rasmus Ibfelt.
Han peger på et mere overordnet problem:
”Alt er lavet før. Der findes ikke det symbol, der ikke allerede er lavet. Og der findes ikke det værktøj, der gør det muligt at søge fuldstændigt på symboler. Det giver samtidig en latent frygt hos os: At man har lavet noget for en kunde, som man selv synes er fantastisk, som kunden har implementeret og eksekveret – og så er der nogen, der fortæller, at det ligner noget, som et argentinsk bryggeri bruger.”
Så er man på spanden, uanset hvad …
”Nej, man kan jo kigge på, om logoet er relevant for kunden. Hos SVT Play er logoet en play-knap, og det giver jo god mening. Og man kan bruge kræfter på f.eks. at designe en typografi til den enkelte kunde, og via de mange elementer sigte mod et forhåbentligt unikt udtryk,” sige Rasmus Ibfelt.
Hos Elgiganten symboliserer logoet ikke en play-knap, men et ”større end”-tegn – man skal overstige kundens forventninger. Det fremgår af denne film, der forklarer processen.
Og dén film må man nøjes med i denne omgang, for de seneste to dage har Elgigantens adm. direktør, Peder Stedal, ikke haft tid til at besvare Bureaubiz’ henvendelse. Han er p.t. på butiksrundfart for at inspicere de nye facader.
Lighedsleg med logoer – forneden det nye logo fra Elgiganten og logoet fra Spies, der kom tidligere på året. Ved dén lejlighed blev der sammenlignet med SVT Play – og TV2 Play (der siden har lagt play-knappen ned). Og endelig det gamle Excel-logo fra Mac.