Emirates’ store kampagne kun lige begyndt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs også om effektive reklamebureauer og Caroline Wozniackis manager, der satser på, at Caroline nærmer sig Tiger Woods i sponsorindtægter.

Det arabiske flyselskab, Emirates, er i gang med en storstilet reklame- og pr-offensiv i Danmark for at promovere sin nye rute mellem København og Dubai, som åbner til august.

Det vil dem, der har kørt forbi Det Kongelige Teater i København nok have bemærket, idet der hænger et kæmpe banner foran teatret. Men også store dagbladsannoncer har kørt i den senere tid.

Ifølge den europæiske kommunikationschef Claire Geary er det blot starten på reklameoffensiven:

“Vi er for tiden midt i en kampagne på tværs af print, outdoor og online, som er designet til at bygge op til vores lancering 1. august, men vi fortsætter vores aktiviteter herefter for at øge kendskabet i markedet yderligere”.

Målgruppen for kampagnen er private ferierejsende og businesskunder. Formålet med de smukke stewardesser er at “gøre opmærksom på den unikke service, som vores flersprogede kabinepersonale giver, og som giver passagererne en følelse af at komme hjem, når de går om bord på et af vores moderne fly”.

Ifølge Gallup Adfact har flyselskabet i første halvår af 2011 brugt næsten 5 mio. kroner – det er dog uden medierabatter.

Emirates har endvidere hyret de to danske bureauer Help PR og Kommunikation samt Eventually til blandt andet at arrangere pressefrokoster samt et glamourøst medieevent i Det Kongelige Teater i aften (Børsen, p. 38).

Reklamebureauer er blevet mere effektive

Bruttoavancen pr. reklamebureaumedarbejder er på det højeste niveau i mere end 10 år. Det viser tal fra DRRB, Danske Reklame- og Relationsbureauers brancheforening, som også viser, at omsætning og bruttoavance er steget med henholdsvis 6 og 11 procent fra 2009 til 2010.

“Økonomien i reklamebranchen er langsomt i bedring og det skyldes at virksomhederne igen er begyndt at se reklame som en investering og ikke som en omkostning. Men også, at mange bureauer har bredt forretningen ud. Branchen favner langt bredere end for bare fem år siden”, siger Mona Juul, formand for DRRB og direktør i reklamebureauet Envision.

Branchestatistikken kan ses på www.drrb.dk (Børsen, p. 38).

Manager: Caroline Wozniacki kan blive anden bedst betalte sportsstjerne i verden

Caroline Wozniackis danske manager tror Caroline vil kunne blande sig i top tre i hele verden, hvad angår sponsorindtægter, men erkender, at der nok lige skal en Grand Slam til først:

“Selvfølgelig bliver Tiger Woods nok svær at slå, men jeg mener godt, at hun med tiden kan komme ind på en andenplads – eller i hvert fald i top tre”, siger manageren Mikkel Nissen.

Mikkel Nissens argument er, at Caroline Wozniacki er sød og usnobbet og enorm professionel.

Client director hos MEC Acces, Thomas Beirholm er dog ikke helt sikker på, at Caroline kan blive en af verdens tre bedst betalte sportsstjerner. Han påpeger, at hun for ikke så lang tid siden blev anklaget for at være kedelig og at andre sportsgrene bliver fulgt af betydeligt flere tilskuere end tennis gør.

Heller ikke Thomas Badura fra bureauet Sponsorpeople tror helt på managerens optimisme, men hvis der kommer en Grand Slam i hus, afviser han ikke, at hun kan lande i top ti.

Samtidig mener Thomas Badura, at Caroline er ved at nå et maksimum for antallet af sponsorer, og måske endda har for mange, der skal dele opmærksomheden, og det vil gøre det svært at øge sponsorindtægterne.

Men Manager Mikkel Nissen ser en øget sponsorindtægt som en prisstigning og ikke fordi der skal flere sponsorer til.

I dag har Caroline Wozniacki følgende sponsorer: Sony Ericsson, Adidas, Turkish Airlines, E-Boks, Oriflame, Danske Invest, Rolex, Yonex og Compeed.

Indtægter (løn, præmiepenge og sponsorindtægter) i 2010 for verdens højest betalte sportsstjerner:

  1. Tiger Woods (golf): 390 mio. kr .
  2. Kobe Bryant (basketball): 270 mio. kr.
  3. LeBron James (basketball): 245 mio. kr.
  4. Roger Federer (tennis): 240 mio. kr.
  5. Phil Mickelson (golf): 240 mio. kr.

Indtægter (løn, præmiepenge og sponsorindtægter) i 2010 for verdens højest betalte kvindelige sportsstjerner:

  1. Maria Sharapova (tennis): 130 mio. kr.
  2. Serena Williams (tennis): 105 mio. kr.
  3. Venus Williams (tennis): 80 mio. kr.
  4. Darica Patrick (racersport): 60 mio. kr.
  5. Caroline Wozniacki (tennis): 50 mio. kr.

(Børsen, p. 40-41)