Af Peter Engholm 25@mail.dk

I den håndværksbetonede del af Emmy Award’en uddeles en pris for Outstanding Commercial. Den vandt Apple i år foran Nike, GE og to Budweiser.

Emmy Awards er tv-branchens modstykke til en Oscar, og her har danske serier som Rejseholdet og Livvagterne formået at gøre sig gældende. 

Organisationerne bag prisen uddeler også Primetime Creative Arts Emmy, der mest er en teknisk og håndværks-betonet pris. Og her finder vi også prisen for Outstanding Commercial – der i øvrigt har et dansk tilsnit i år.

I år løb Apple med årets reklame Emmy Award med den stærkt julede og (indrømmet) ret rørende film ”Misunderstood” – om teenageren, der tilsyneladende er mere interesseret i sin iPhone end i storfamilien omkring ham. Men også kun tilsyneladende, naturligvis.

Shortlisten talte fem film – udover Apple drejede det som Possibilites fra Nike (se nederst), Childlike Imagination for GE og to Budweiser-film fra Super Bowl; Hero’s Welcome og Puppy Love.

Emmy’en var en opgradering for Apple (og TBWAMedia Arts Lab) fra Cannes, hvor filmen ”kun” fik en sølv-løve. Ved den lejlighed gav Cannes-juryen en guldløve til førnævnte Possibilites.

Crowd-pleasere har ifølge AdWeek større gevinstchance ved Emmy’en end i Cannes, hvor GE-filmen allernådigst blev shortlistet i Film Craft-kategorien, og hvor der ingen shortlister var til nogen af to Budweiser-film.

Possibilities fra Nike er – for nu at vende tilbage til det danske tilsnit; instrueret af Nicolai Fuglsig. Den er skabt af Wieden+Kennedy, der har stolte Emmy-traditioner – med awards fire år i træk fra 2009-2012: P&G ”Best Job”, Chryslers ”Born of Fire”, Old Spices ”The Man Your Man Could Smell Like” og Coca-Colas ”Heist”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club