Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det går bedre end ventet med at finde job til de mange fyrede Envision-medarbejdere. Samtidig er RetailPeople nu på plads med 14 medarbejdere - heraf tre fra Envision.

Medierne svømmer i disse dag over med dårlige historier om risikoen for en ny økonomisk nedtur.

Hvad med reklamebranchen i den situation?

Bureaubiz ringede til DRRBs formand, Mona Juul, men det kom der en ganske anden og meget mere positiv historie ud af.

Krisesnakken kan overstås hurtigt.

“I virkeligheden mener jeg ikke, at reklamebranchen endnu har oplevet et opsving. Det er gået frem i forhold til 2008 og 2009, men vi er fortsat i et vadested. Hvor vi skal hen herfra, det er alt for tidligt at udtale sig om,” siger Mona Juul.

Derimod vil hun gerne fortælle en helt anden historie.

Sidst på foråret måtte Envision fyre en tredjedel af sine medarbejdere – i alt 37 – fordi Føtex ønskede en ny organisering af produktionen af sine tilbudsaviser. Disse fyringer kom oven på en konkurs i Scanad og ramte derfor umiddelbart det århusianske bureaumarked hårdt.

Men det er gået langt bedre end ventet.

“Halvdelen af de fyrede har allerede fået job. Reaktionen har været fantastisk positiv fra både andre bureauer og andre virksomheder,” siger Mona Juul.

Hun mener, det har vist sig som en god ting at melde åbent og klart ud.

“Jeg har fået mange henvendelser fra virksomheder, der havde læst om det, og det er mit indtryk, at den klare udmelding fra os om, hvad der var sket og hvorfor har været en fordel for de fyrede i dialogen med mulige nye arbejdsgivere,” siger Mona Juul.

Envision havde etableret en række programmer inden for coaching og outplacement, men dem har der været mindre brug for end ventet.

I øvrigt har Mona Juul selv genansat et par stykker.

“Det kan måske undre, at vi kan det så hurtigt – men det skyldes, at der er kommet nye kunder til,” siger Mona Juul.

Et andet sted i Århus er RetailPeople ved at bygge en ny organisation med henblikpå at overtage SuperBests tilbudsaviser fra årsskiftet.

Ansættelserne er færdiggjort. D. 1. september vil der være 14 medarbejdere på plads incl. adm. dir. Ole Dissing og den nye produktionschef.

Tre af de nye medarbejdere er fra Envision.

“Interessen har været stor, og en lille håndfuld af de nyansatte har været involveret i afskedigelsesrunder,” siger Ole Dissing og erkender, at 14 medarbejdere måske nok er en lille overkapacitet.

“Men vi skal være sikre på at kunne levere fra dag 1 og desuden arbejder vi på at skaffe nye kunder. Så det er en del af investeringen i at starte et nyt bureau op,” siger Ole Dissing.

RetailPeople er stiftet af People Group, og den nye produktionschef er Søren Allerup med en fortid hos netop People Group.

Søren Allerup har været ansat hos AdPeople, der indtil for to år siden var en del af People Group men har været sig selv i et par år.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club