Kan man udlægge et fald på 10 pct. positivt? Det kan selvfølgelig diskuteres, men når år-til-dato ligger på et minus omkring 20 pct., så kan man vel sige, at faldet på 10 pct. i august er en form for fremgang.
På den anden side – august er en af de små måneder. Forude venter nogle af årets største annoncemåneder, så de bliver i højere grad sandhedens time for mediemarkedet i år.
Men foreløbig kan der altså gøres status over august i DRRB’s Mediaindex, der bygger på indberetninger fra mediabureauerne, hvilket betyder reelle priser efter fratræk af rabatter.
Kun to medier kan prale af fremgang – både i august og på år-til-dato: Internet og biografer.
Specielt printmedierne har det hårdt i år.
Her er listen – indekstal for august med år-til-dato i parentes:
Dagblade 76 (73)
- Magasiner og ugeblade 55 (67)
- Fagblade 59 (57)
- Lokale ugeaviser 83 (84)
- Tv 93 (81)
- Radio 75 (68)
- Biograf 120 (119)
- Outdoor 92 (86)
- Internet 129 (110)