En håndfuld bureauer skal kæmpe om Krak

Peter Engholm
25@mail.dk

I efteråret var Krak ude i en markant kampagne. Nu skal budgettet i spil, fordi Kraks ejer, Eniro, vil have nordiske synergier.

I efteråret var DDB stærkt synlige med Kraks hidtil største markedsføringskampagne i form af den 30 min. film – og spilforløb – i Jagten med Casper Christensen i hovedrollen.

Nu har DDB selv indledt en jagt, nemlig at forsvare sin position som bureau for Krak og dens ejer, Eniro. Og i givet fald udvide positionen, for Eniro har taget hul på en nordisk bureaukonkurrence.

“Vi kigger på synergigevinster på tværs af Norden. Derfor afholder vi nu en fælles nordisk konkurrence,” siger Lotte Præstgaard, marketing- og kommunikationschef i Krak.

Hun oplyser, at Eniros eksisterende bureauer deltager i konkurrencen. Det drejer sig om DDB i både Danmark og Sverige samt McCann i Norge. I alt deltager “godt en håndfuld” bureauer i konkurrencen, men Lotte Præstgaard ønsker ikke at oplyse, hvem de øvrige bureauer er.

Ifølge Resume i Sverige forventes bureaukonkurrencen at være afgjort i løbet af næste måned, men et mindre præcist – og måske mere realistisk – bud går på “engang i foråret”.

Til at bistå sig i konkurrencen har Eniro allieret sig med den svenske bureaukonsulent Gunilla Bergh Bidemar.