En levende legende vender tilbage til reklamen

Peter Engholm
25@mail.dk

Bent Fabricius-Bjerre begyndte i sin tid som komponist til biografreklamer. Nu er han tilbage, som medejer af et bureau, der leverer musik til reklame – et bureau, den 87-årige vil give et frisk pust.

Det danske musikbibliotek og -bureau, Music To Use, har udvidet ejerkredsen, så de to komponister Frans Bak og Jan Rørdam nu får selveste Bent Fabricius-Bjerre som partner.

Og selveste kan man godt sige om en mand, der fik en Grammy Award en håndfuld år før, at Soulshock overhovedet blev født.

Bent Fabricius-Bjerre havde i forvejen leveret kompositioner til det stadig voksende musiklager hos Music To Use, der primært leverer musik til reklamefilm. Men med ejerandelen understreger komponisten sit engagement og indlevelse i den musikform, der fik hans egen karriere til at tage form. Og her tænkes ikke på (hit)musikken til utallige film og tv-serier – men musikken, der kom før det:

“Jeg begyndte som komponist til biografreklamer. Dengang var vi blot 2-3 komponister, der havde specialiseret os i dette håndværk, så vi arbejdede, så blodet sprøjtede,” siger Bent Fabricius-Bjerre.

At han tror på projektet med arkivmusik, som f.eks. reklamebureauer kan bladre i, er i grunden ikke så overraskende, al den stund at det var ham, der introducerede begrebet i Danmark:

“Jeg indspillede musik på 78ere, der fungerede som et abonnementsystem til bl.a. reklamebureauerne. Hvis man havde “to personer, der kysser i en ørken”, så kunne man i arkivet finde musikken, der passede til. Det var trods alt billigere og nemmere end at have 20 mand i studiet til at indspille 15 sekunders musik. Men det vakte opmærksomhed, for det var på vegne af et amerikansk selskab, så man anså det for at være i konkurrence med danske komponister,” siger Bent Fabricius-Bjerre.

At ligge inde med så stor en viden om – og nok så væsentligt; erfaring med – hvordan mangt og meget begyndte, er for Bent Fabricius-Bjerre ikke en mental møllesten, men blot med til at perspektivere nutiden. Og der er masser af godt at hente her.

“Vi hører mere musik nu end tidligere, de unge hører musik hele tiden. Og vi bruger musik. Musik hæfter sig ved situationer og minder dig om noget, måske dit første kys. Både produkter og virksomheder kan profileres – i heldigste fald identificeres – gennem musik,” siger Bent Fabricius-Bjerre.

Om små tre uger fylder Fabricius-Bjerre 87 år – og hvorfor nævne det? Fordi det er en tankevækkende baggrundsinformation at have, når komponisten nævner grunden til at blive medejer af bureauet:

“Jeg vil give det et frisk pust, en vitamin-indsprøjtning. Jan Rørdam og Frans Bak har for travlt ved siden af – bl.a. sidder Frans og skriver musik til amerikanske tv-serier. Jeg tror på projektet, og nærheden til vores danske kunder gør, at de kan få “skræddersyet” arkivmusikken, hvis der lige mangler lidt i et ellers godt stykke musik. Men jeg tænker ikke kun på det danske marked. Det er et godt site, distributionen er let, vi lever i en global tid – og musikken er i al almindelighed blevet mere universel,” siger Bent Fabricius-Bjerre.

Med den nye partner i Music To Use kan Frans Bak og Jan Rørdam udelukkende koncentrere sig om musikken og de mange komponister. Bent Fabricius-Bjerre har nu sin daglige gang i Music To Use-lokalerne i Nyhavn og passer sit musikforlag, koncerter og foredrag ved siden af.