En meget anderledes Mercedes-reklame. Fræk eller kitschet?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Barmfager model skal til SuperBowlen hjælpe med at forynge brandet og tiltrække nye målgrupper.

Når SuperBowlen løber af stabelen på søndag, så vil Mercedes også være med, og det vil ske med en reklamefilm, som er meget lidt Mercedes-agtig.

Bilproducenten har nemlig hyret Sports Illustrated og Swimsuit modellen, Kate Upton til at posere i en film for den nye CLA model. Lige nu er der lagt en 60 sek. teaser ud på Youtube, som har trukket 5,5 mio. visninger.

Søren Nøhr fra Bates Y&R har lavet Mercedes-reklame i mere end 25 år, og han karakteriserer det som en meget anderledes film for Mercedes. Men umiddelbart ligger den fint i tråd med nogle af de mål, Mercedes arbejder med.

“Der er et ønske om at skabe en foryngelse af brandet, og her spiller netop A-klassen en rolle i forhold til at tiltrække nye målgrupper,” siger Søren Nøhr og fortsætter:

“Man må sige at filmen er meget ungdommelig. Men for mig at se så rummer den ikke nogen form for sofistikering eller selvironisk distance, og jeg tror ikke den ville fungere i Europa – eller i hvert fald ikke i Nordeuropa. Om stilen så fungerer i USA har jeg svært ved at bedømme.”

https://www.youtube.com/watch?v=uPq7jVGPs3g