Nordmændene kan lige som svenskerne noget, som danskerne ikke kan – vælte sig i nomineringer ved EM i reklame i disse dage i Lissabon.
Men de kan også begå sig i mærkelige reklamer – som f.eks. en film for smykkebrandet Bjørg.
Filmen viser to kvinder, der går ud over et øde landskab. Den ene stiller sig op af en pæl, hvorefter hun bliver overhældt med benzin. Den anden løber væk og til sidst ser man den første omspændt af flammer. (se den her).
Filmen er skabt af Matias & Mathias under titlen Heresy, der står for kætteri. Smykkerne i kollektionen bærer da også navne som f.eks. “After Eden” og “The Snake Made Me Do It”.
Den har trukket nogle kommentarer på internationale sites – men ser ikke ud til at have foldet et vældigt viralt potentiale ud – i hvert fald ikke endnu. Foreløbigt er den vist under 10.000 gange på Youtube.
Filmen kan give mindelser om en dansk kampagne tilbage i 90’erne, hvor et urfirma markedsførte sig med en række selvmordsbilleder. Det gav meget betydelig opmærksomhed – og priser ved Guldkornet, som det dengang hed.
Der blev også solgt varer – for selvom forargelsen var bred, så behøvede det jo ikke anfægte den lille målgruppe, firmaet ville have fat i.