En nødvendig ordbog til programmatic advertising

Zandra Damsgaard

Ad Age er klar med en håndsrækning til at knække koden til programmatic advertising.

Selv om programmatic buying er et hit hos mediabureauerne, står begrebet ikke lysende klart for ret mange andre end de særligt indviede.

Bureaubiz kunne i forrige uge – med afsæt i CMO Trendanalysen fra MyResearch – fortælle, at kun omtrent halvdelen af annocørerne kender, som minimum, lidt til begrebet. Se omtalen her.

Nu iler Ad Age så til undsætning. At føje programmatic advertising til porteføljen hjælper umiddelbart næppe forståelsen på vej, men branchemediet har begået en miniordbog – med 18 begreber forklaret – der skal mindske sandsynligheden for at tabe ansigt, når samtalen drejes over på DMP, PII, pixel tags og lookalikes.

I forhold til sidstnævnte vil man så vide, at lookalikes i denne henseende er folk, der ligner og agerer som de mest ønskede kunder – og at disse lookalikes er attraktive for annoncøren, al den stund denne allerede har fat i sine mest loyale kunder.

Læs hele artiklen fra AdAge her.